Tips van docenten voor docenten

Docenten van de opleiding Geschiedenis gaven massaal gehoor aan de oproep om tips voor online en hybride onderwijs te delen. Iedereen kan die tips nu lezen op de universitaire website, zo vertelt opleidingsvoorzitter Kim Beerden.

Van wie kwam die oproep?

‘Na afloop van het vorige semester wilde het Opleidingsbestuur weten wat de ervaringen van de docenten waren met lesgeven in coronatijd. Zelf was ik toen met zwangerschapsverlof, maar mijn collega’s, Claire Weeda als voorzitter en Diederik Smit als secretaris, hebben er een mail over uitgezet. Ze vroegen met name of docenten tips hadden die ze wilden delen.

Daar zijn heel veel reacties op gekomen: het bleek dat mensen voor allerlei aspecten van online en hybride onderwijs best practices hadden ontwikkeld. En over die tips was vervolgens zo veel enthousiasme, dat ze nu op de website van de universiteit zijn gezet.’

Verraste dat je?

‘Ik vind het fantastisch dat collega’s bereid bleken ideeën met elkaar te delen en op die manier elkaars onderwijs beter te maken. Uiteraard heeft de Faculteit daar ook een rol bij gespeeld: met name Annebeth Simonsz van O&K heeft zich enorm ingezet om te zorgen dat docenten bijeenkomen in intervisiegroepen. Dat heeft bij veel collega’s de drempel verlaagd om te praten over hun onderwijs. Zo kom je tot inspiratie van docenten voor docenten, want je leert toch het meeste van elkaar.

Het document met de tips toont ook aan hoeveel ervaring we inmiddels hebben opgedaan met online en hybride onderwijs. Door de coronacrisis worden we natuurlijk min of meer gedwongen om allerlei onderwijsinnovaties door te voeren. Met veel hulp van ECOLe, dat ook geweldig werk heeft gedaan.’

Wat voor tips staan er in het document?

‘Je vindt er adviezen voor allerlei aspecten van het onderwijs, van het creëren van een groepsgevoel tot online toetsen. Wat ik bijvoorbeeld een heel mooie tip vond: geef aan dat je als docent na afloop van het werkcollege iets langer in de Kaltura-omgeving bereikbaar blijft. Zodat studenten dan bij je terecht kunnen als ze korte vragen hebben of een persoonlijk probleem willen aankaarten. Normaal gesproken zou je in de pauze een gesprekje hebben met zo iemand, maar online is de drempel hoger.

Andere tips helpen bijvoorbeeld om de thuis-studenten beter bij de les te houden, want zo’n college is natuurlijk een hele zit. Je kunt ze vooraf vertellen dat ze na afloop drie belangrijke punten over het college moeten delen in de chat. Dan moeten ze goed nadenken over wat ze horen en wordt het meteen een stuk spannender.

Een alternatief is de quizfunctie van Kaltura: dan geef je de studenten vooraf een aantal meerkeuzevragen over de inhoud van het college. Dat werkt ook heel activerend.

Zo staan er tientallen tips in het document, allemaal beproefd in de praktijk. Dus ik hoop dat docenten van buiten Geschiedenis er ook hun voordeel mee gaan doen.’

Zie je er ook dingen tussen die zullen blijven na de coronatijd?

‘Laat ik vooropstellen dat we terug moeten naar fysiek onderwijs zodra het weer kan. Daar zien we allemaal enorm naar uit. Maar sommige ‘blended’ elementen die mensen nu in de vingers hebben gekregen kunnen ook dan nog nuttig zijn.

Dan heb ik het bijvoorbeeld over de korte kennisclips die docenten de afgelopen tijd hebben gemaakt. Of dat je studenten iets meer in kleine groepjes laat samenwerken, zoals we nu in de breakout-rooms doen. Dat werkt heel goed en kan ook prima in fysieke vorm worden georganiseerd.

Het sluit ook aan bij wat ik de belangrijkste les van deze periode vind: hoe ontzettend belangrijk interactie voor studenten is, onderling en met docenten. En dat we die interactie op allerlei manieren moeten bevorderen. Ook – juist – als we weer bij elkaar mogen komen.’