Geslaagde start van tweede semester master Jeugdrecht

In de middag van 29 januari 2021 is de start van het tweede semester van de master Jeugdrecht gevierd met een lezing van Rianne de Back, Landelijk Jeugdofficier van Justitie. Geheel volgens coronamaatregelen vond de opening dit jaar online plaats via Kaltura.

Prof. mr. drs. Mariëlle Bruning opende het tweede semester van de master Jeugdrecht door de studenten, in het bijzonder de nieuwe februari-instromers, te verwelkomen en kort aandacht te besteden aan enkele actuele thema’s in het jeugdrecht. Vervolgens introduceerde mastercoördinator mr. dr. Kartica van der Zon het curriculum van het tweede semester.

In samenwerking met studievereniging JSV Liberi heeft de afdeling Jeugdrecht een lezing voor haar studenten georganiseerd die werd verzorgd door Rianne de Back, Landelijk Jeugdofficier van Justitie. Zij sprak over haar werk en de praktijk waar zij mee te maken krijgt. Ook gaf ze interessante inzichten over de zeer actuele problematiek omtrent de coronacrisis, lockdown en avondklokrellen. Mr. De Back benadrukte ten slotte met mooie praktijkvoorbeelden het belang van mediation in het jeugdstrafrecht.

Na de lezing vertelden studente Melis Bilgin over haar ervaringen met de master en taken als lid van de opleidingscommissie en Suel Bektas van JSV Liberi over de activiteiten van de studievereniging.   Nadat mr. Nina van Capelleveen de alumnicommissie onder de aandacht had gebracht, sloot prof. dr. mr. Lies Punselie de middag af.

Het was een geslaagde bijeenkomst waarbij veel studenten en docenten aanwezig waren. Ondanks wat technische problemen die vanzelfsprekend gepaard gaan met online bijeenkomsten, zijn de studenten, de februari-instromers in het bijzonder, op de vrijdag voor de start van het onderwijs goed ingeleid met een interessante lezing en bemoedigende woorden van docenten en medestudenten.