Bijzonder: alumnus (90) schenkt monumentaal huis aan universiteit

Alumnus Ruurt Hazewinkel (90) heeft een bijzondere schenking aan de Universiteit Leiden gedaan: een monumentaal woonhuis, gelegen aan het Rapenburg in Leiden. Op maandag 25 januari droeg hij symbolisch de sleutel over aan rector Carel Stolker.

Het monumentale pand is gebouwd in de 16e eeuw, en is gelegen op Rapenburg 60. Het is door Ruurt Hazewinkel geschonken aan de Universiteit Leiden met het vertrouwen dat het pand bij de universiteit een duurzame bestemming heeft. Hazewinkel heeft Rechten gestudeerd aan de Universiteit Leiden en is altijd nauw verbonden geweest met zijn alma mater. 'Leiden is alles,' vertrouwde hij rector Carel Stolker toe bij het overhandigen van de sleutel.

De universiteit is de heer Hazewinkel zeer dankbaar voor zijn vrijgevigheid en zal dit geschenk koesteren voor toekomstige generaties. Het huis is aan de vastgoedportefeuille van de universiteit toegevoegd; de universiteit zal zorgen voor verhuur aan en/of bewoning door studenten, docenten en wetenschappers.

Foto's: Monique Shaw