Universiteit Leiden

nl en

Meteen voor de klas met de tweejarige educatieve master

Vanaf september 2020 is het voor studenten mogelijk een nieuwe tweejarige educatieve master te volgen die ontwikkeld is in nauw overleg tussen het ICLON en de Faculteit Geesteswetenschappen. Hoe bevalt de opleiding tot nu toe, waarom deze master en hoe is het om les te geven in coronatijd? We vroegen het aan twee studenten van deze nieuwe master.

Maral Kazikan

Baudelaire en Shakespeare

Maral Kazikan koos tijdens haar bachelor Franse taal en cultuur de educatieve minor omdat ze benieuwd was of het onderwijs iets voor haar zou zijn. Hiermee behaalde ze een (beperkte) tweedegraads bevoegdheid en kwam ze er bovendien achter dat ze lesgeven inderdaad erg leuk vond. Met de komst van de tweejarige educatieve master kon Maral meteen door met lesgeven in het voortgezet onderwijs en hoefde ze niet eerst een andere master te volgen. 

‘Het is erg leuk om vakken te volgen van het ICLON samen met de vakken van de vakmaster Frans bij de Faculteit Geesteswetenschappen. De ene dag van de week leer ik hoe ik beter les kan geven, een andere dag analyseer ik gedichten van Baudelaire. Het interessante van de master is de integratie tussen de vakken: normale masterstudenten analyseren de gedichten van Baudelaire, educatieve masterstudenten onderzoeken hierbij hoe je dit over kunt brengen op middelbare scholieren en hoe je dit op het voortgezet onderwijs kunt inzetten. Dat is leuk, want als ik zelf enthousiast ben geworden over iets wat ik leer op de universiteit, breng ik dit ook graag over op mijn eigen leerlingen.’ 

Ook Iris Kwakernaat koos voor deze master voor het schoolvak Engels. Behalve dat ze gelijk voor de klas kon sprak het haar erg aan dat je langer de tijd krijgt om praktijkervaring op te doen. 

‘Maandag is meestal ICLON-dag, dan heb ik een (online) supervisiebijeenkomst en ruimte om asynchrone colleges te volgen die betrekking hebben op de lerarenopleiding. Dinsdag volg ik een (online) literatuurcollege over Shakespeare en de rest van de dag gebruik ik om te studeren voor mijn andere universiteitsvakken en om lesplannen aan te passen waar dat nodig is. Op woensdag en donderdag ben ik van 8 tot 5 op school te vinden, waar ik inmiddels zelf les geef aan verschillende leerjaren, onder meer de brugklassen.’

Iris Kwakernaat

Mondkapjes en anderhalve meter

Maral: ‘Toen de scholen voor de zomer dichtgingen tijdens de lockdown, moest ik opeens online les gaan geven. Als beginnend docent is dit uitdagend, maar wel leerzaam. Bijkomend voordeel is dat wij opgegroeid zijn met internet en ook nu al tijdens de les soms online programma’s inzetten. Het is dus voor ons niet moeilijk om om te schakelen naar online lesgeven. Ik ben nu erg blij dat de scholen (nog) open zijn, het is erg fijn om mijn leerlingen gewoon fysiek les te kunnen geven. De tafels moeten ze ontsmetten, de ramen staan heel de dag open, mondkapjes zijn verplicht op de gang, en als ik naar een leerling toe wil lopen tijdens de les om te helpen, moet ik ook een mondkapje op.’

Iris: ’ Het is best wel pittig om les te geven in coronatijd. Op de school waar ik stage loop bieden we voor leerlingen die thuis zitten de optie aan om online de les te volgen; dit houdt in dat je als docent constant je aandacht moet verdelen over de klas die fysiek voor je zit en de leerlingen die online via Teams aanwezig zijn. Daarnaast is het lastig dat je niet de klas door kan lopen of even naast een leerling kunt gaan zitten om te helpen, aangezien je de anderhalve meter afstand op die manier niet kunt bewaren. Ik merk ook heel duidelijk dat docenten erg vermoeid raken van alle extra dingen waar ze rekening mee moeten houden, zowel in de lessen als op school.’

Eerstegraadsbevoegdheid

Maral: ‘Ik zou de master zeker aanraden. Als je les wilt gaan geven, heb je na deze master gelijk een eerstegraads lesbevoegdheid. Het is een brede master, waar je (bij Frans) taalkunde- en letterkundevakken krijgt, en je je niet op maar één gebied specialiseert. 60 EC aan vakinhoudelijke verdieping geeft dus meerdere arbeidsmogelijkheden, mocht je niet in het onderwijs werkzaam willen zijn. Het aantrekkelijke van deze master vind ik ook, dat de vakken die je volgt, worden verbonden met het onderwijs. De eerstegraadsbevoegdheid is voor elke student handig: ook al weet je nog niet zeker of je in het onderwijs wilt werken, de eerstegraads onderwijsbevoegdheid heb je voor altijd.’

Iris: ‘Ik ben natuurlijk nog maar net bezig, maar ik heb het erg naar mijn zin en zou de opleiding absoluut aanraden! Ik vind het persoonlijk erg fijn dat je wat meer tijd hebt, vergeleken met de eenjarige master, om ervaring op te doen en je te ontwikkelen als docent.’

Leraar worden

Ook interesse om leraar te worden? Kijk verder op onze website en lees meer over de verschillende mogelijkheden en opleidingstrajecten. Bovendien organiseert het ICLON meerdere voorlichtingsbijeenkomsten waar de studieadviseur samen met een student uitleg geeft over de trajecten en vragen beantwoordt. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.