Premier Rutte te gast bij college eerstejaarsstudenten Rechtsgeleerdheid

Minister-president Mark Rutte gaf op woensdag 23 september 2020 samen met hoogleraar Afshin Ellian een online college in het kader van het vak Inleiding Recht. Onder de titel ‘De Europese Unie in tijden van corona’ beantwoordde de minister-president vragen van studenten. Honderden studenten konden via een livestream het college van de premier volgen.

Voorafgaand aan het college overhandigden hoogleraar Afshin Ellian en Raisa Blommestijn het eerste exemplaar van hun bundel Reflections on Democracy in the European Union aan Rutte. De premier schreef het voorwoord bij deze bundel, waaraan verschillende nationale en internationale wetenschappers hebben bijgedragen. De bundel is uiterst relevant in het kader van brexit, de Green Deal en andere uitdagingen waar de Europese Unie momenteel voor staat.

Na een korte introductie van de thematiek van het boek en de overhandiging van het exemplaar volgde een inhoudelijk gesprek met de premier over (de toekomst van) de Europese Unie. Onderwerpen die aan bod kwamen waren bijvoorbeeld de coronacrisis, het beleid van de ECB, de soevereiniteitsoverdracht naar Brussel en de soevereiniteitsverdeling tussen de lidstaten en de EU. Tussendoor was ook ruimte voor persoonlijke anekdotes over bijvoorbeeld de scriptie van de premier.