Timo Slootweg in Trouw over het universele, menselijke ‘verlangen naar leven'

Religie staat buitenspel in het alledaagse gesprek over waarheid. Volgens de Leidse filosoof Timo Slootweg gaan we daarmee voorbij aan het universele, menselijke ‘verlangen naar leven’. Dat kun je ervaren in een niet-dogmatisch geloof.

Verlangen naar God is ook verlangen naar waarheid

Bij een pandemie luisteren we naar virologen. RIVM-directeur Jaap van Dissel leek de afgelopen tijd wel een schaduwminister. Dit is volgens ­filosoof Timo Slootweg, docent aan de Universiteit Leiden, maar één voorbeeld van de wijze waarop we als vanzelfsprekend aannemen dat de waarheid het exclusieve domein is van wetenschap en rationaliteit. “Ik wil niets op de wetenschap afdingen. Maar ik denk dat we iets essentieels over het hoofd zien,” zegt hij. “Ook in religie, in geloof, is waarheid te vinden.”

Lees meer hierover in het artikel in Trouw van 26 juni jl.