Drie FWN-vrouwen in Leidse Top 50

Op Internationale Vrouwendag 2020 werd de eerste editie van de Leidse Top 50 bekendgemaakt, een lijst met 50 vrouwen die in 2019 in Leiden het verschil hebben gemaakt. Onder hen drie vrouwen van onze faculteit: Martina Vijver, Felienne Hermans en Irene Groot.

Rolmodel

De jury, bestaande uit zeven ‘wijzen’, keek voor het samenstellen van de Top 50 naar vrouwen die door hun activiteiten in Leiden het afgelopen jaar het verschil maakten. Ze maakte haar keuze uit 280 nominaties, die ingediend werden door mensen uit de stad. De lijst is opgedeeld in tien categorieën en biedt zichtbaarheid aan Leidse vrouwen die een rolmodel kunnen zijn voor andere vrouwen en meisjes.

Hartverwarmend

Initiatiefneemster Jenny Bruin bij Sleutelstad: ‘Wat ons het meest heeft verrast en geraakt is het enorme enthousiasme waarmee vrouwen zijn genomineerd. De begeleidende motivaties waren steeds hartverwarmend. De genomineerden zelf gaven aan het een hele eer te vinden en velen wilden ook een rolmodel zijn voor andere meisjes en vrouwen.’

Martina Vijver

Categorie: Bio Science Park
Martina Vijver is hoogleraar Ecotoxicologie en onderzoekt de schadelijkheid van stoffen op onze leefomgeving. Daarnaast is ze de drijvende kracht achter het Levend Lab, een zeer bijzonder buitenonderzoeksstation op het Bio Science Park.

Felienne Hermans

Categorie: Onderwijs
Felienne Hermans is universitair hoofddocent aan het Leiden Institute of Advanced Computer Science, waar ze niet alleen onderzoek doet naar programmeeronderwijs voor kinderen maar ook de vertaalslag maakt naar de praktijk.

Irene Groot

Categorie: Wetenschap en Hoger Onderwijs
Als universitair hoofddocent doet Irene Groot onderzoek naar de productie van duurzame materialen. Daarnaast is ze een rolmodel in een mannenwereld en zet zich in voor jonge bètawetenschappers via het vrouwennetwerk RISE.