De missie van Felienne Hermans

‘Een vrouw met een missie.’ Die eervolle benaming gaf decaan Geert de Snoo aan computerwetenschapper Felienne Hermans bij de officiële opening van haar nieuwe onderzoeksgroep Programming Education Research Lab (PERL). Hij slaat de spijker op z’n kop: Felienne heeft een uiterst belangrijke missie. Met haar nieuwe onderzoeksgroep gaat ze er alles aan doen om het programmeeronderwijs in het Nederlandse basis- en voortgezet onderwijs te verbeteren.

Hoe dan?

‘Ik hoop dat we met PERL een wetenschappelijk antwoord kunnen gaan geven op de vraag “hoe dan?” Veel scholen zien echt de noodzaak van programmeeronderwijs in en willen wel, maar weten niet hoe’, aldus Hermans. Op 5 maart 2019 is onderzoeksgroep PERL feestelijk geopend, in aanwezigheid van vele universitaire collega’s, leraren basis- en voortgezet onderwijs, beleidsmakers en studenten met interesse in programmeeronderwijs. Voorafgaand aan de officiële openingshandeling werden de aanwezigen getrakteerd op een interessant mini-symposium, met lezingen van experts binnen en buiten de groep.

Vol programma

Marcus Specht, wetenschappelijk directeur van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning, opende de middag. Specht is hoogleraar Digital skills & Computational thinking en Learning technologies. Het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning is een platform voor onderzoek, innovatie en training van docenten in het universitair onderwijs. PERL, onderdeel van het Leiden Institute for Advanced Computer Science (LIACS), werkt nauw samen met dit centrum. Hierna volgde een vol programma, waarin een groot aantal sprekers vanuit diverse invalshoeken de stand van zaken van programmeeronderwijs in Nederland bespraken. Met de woorden ‘Programmeren is onmisbaar in deze samenleving, dus we zijn in Leiden heel blij met PERL’ besloot decaan Geert de Snoo de feestelijke middag.

Leren programmeren

De onderwerpen waar PERL zich mee bezighoudt zijn breed, ‘als het maar valt binnen het thema: hoe leren we mensen programmeren?’, licht Hermans toe. ‘Natuurlijk heb ik mijn eigen interesses – op het moment ben ik volop bezig met de vraag wat de beste didactische vorm is voor programmeren – maar het mooie van zo’n groep is dat er ook studenten aanhaken met eigen onderzoeksvragen. Zo is er nu een student bezig met de informatica-olympiade: wat toetsen de opgaven van de olympiade eigenlijk en hoe sluit dat aan bij leerdoelen op bijvoorbeeld een universiteit? Dat is weer een heel andere invalshoek dan waar ik me op richt.’

Decaan Geert de Snoo feliciteert Hermans nadat hij met een druk op de knop de onderzoeksgroep offcieel lanceerde.

Zelf is Hermans namelijk bezig met het uitwerken van een model voor ‘directe instructie’ in programmeeronderwijs. Hierover ging ook haar presentatie tijdens de kick-off. ‘De bedenker van programmeren voor kinderen was een groot gelover in zelfontdekkend leren: aan de slag met weinig instructies’, vertelt ze. ‘Toch blijkt nu dat die strategie helemaal niet zo goed werkt. Kinderen leren beter door uitleg, stampen en veel oefenen. Ik vergelijk het met een muziekinstrument leren spelen. Het is toch ook niet effectief om een kind alleen een gitaar te geven en te zeggen “zie maar”? Daarom denk ik dat het programmeeronderwijs anders moet.’

Lees alles over de ambities van PERL in het interview met Felienne Hermans.

Een uitgebreid verslag van het symposium en alle sprekers vind je hier.

Bron: Brigitte Bloem