Wetenschap vertalen in behandelingen voor zeldzame metabole ziekten

De Leidse biotech-startup Azafaros heeft met succes een financieringsronde afgerond waarin 25 miljoen euro aan investeringen zijn toegezegd voor het ontwikkelen van behandelingen van zeldzame metabole aandoeningen. Het bedrijf heeft een exclusieve licentie voor een reeks nieuwe gepatenteerde verbindingen, die zijn ontdekt door experts van de Universiteit Leiden.

Azafaros is opgericht in 2018 om innovatieve wetenschap van de Universiteit Leiden en het Universitair Medisch Centrum Amsterdam te vertalen in nieuwe behandelingswijzen voor zeldzame genetische metabole aandoeningen, zoals lysosomale stapelingsziekten. Het bedrijf heeft een exclusieve licentie van beide universitaire instellingen voor een reeks nieuwe gepatenteerde verbindingen, die zijn ontdekt door internationaal erkende experts in het veld: de hoogleraren Hans Aerts, Hermen Overkleeft en Stan van Boeckel en hun medewerkers aan het Leiden Institute of Chemistry van de Universiteit Leiden.

Lees verder in het Engelstalige bericht: Translating science into treatments for rare metabolic disorders.