Vier Leidse hoogleraren benoemd tot lid van KHMW

Vier hoogleraren van de Universiteit Leiden zijn toegelaten tot de De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Andrea Evers, Erwin Muller, Sjaak Neefjes en Menno Schilthuizen treden toe tot het oudste 'genootschap der geleerden' van Nederland.

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) is in 1752 opgericht, en houdt zich sinds die tijd bezig met het slaan van een brug tussen wetenschap en maatschappij. De KHMW bestaat uit enerzijds vertegenwoordigers van de samenleving die in de wetenschap geïnteresseerd zijn -directeuren genaamd, nu ruim 400 - en anderzijds een groep van wetenschappers - leden genoemd, nu ruim 500 hoogleraren. De leden zijn verantwoordelijk voor de wetenschappelijke activiteiten van de KHMW: het toekennen van prijzen voor wetenschappelijke prestaties, het organiseren van lezingen en het uitgeven van publicaties.

Voor 2020 zijn in totaal 20 nieuwe leden benoemd, waaronder de drie Leidse hoogleraren Andrea Evers (hoogleraar Gezondheidspsychologie), Sjaak Neefjes (hoogleraar Chemische immunologie) en Menno Schilthuizen (hoogleraar Kenmerkevolutie en biodiversiteit). Erwin Muller, hoogleraar Veiligheid en Recht en decaan Faculty of Governance and Global Affairs, is benoemd als een van de 21 nieuwe directeuren.