Maartje van der Woude geeft Dieslezing in San Francisco

Op woensdag 12 februari 2020 verzorgde hoogleraar Maartje van der Woude (Van Vollenhoven Instituut) een bijzondere versie van de Dieslezing in San Francisco.

Sinds vorig jaar wordt er in de San Francisco Bay Area, op instigatie van het Nederlandse consulaat in San Francisco, gewerkt aan het opzetten van een Leids Alumni Chapter. In de San Francisco Bay Area is namelijk een aanzienlijk aantal Leidse alumni werkzaam in uiteenlopende sectoren en waar er in San Francisco reeds een actieve SF Dutch Community is en andere universiteiten wel al een Alumni Chapter hadden, ontbrak dit nog voor Leiden.

Van der Woude, die vanwege haar gastbetrekking aan UC Berkeley regelmatig in de Bay Area verblijft, is vanuit de universiteit actief bij de oprichting betrokken. De Dieslezing in februari was het eerste officiële evenement van het Chapter.

Borrel

Van der Woude hield haar lezing Empathizing with the Other: Crimmigration & National Identity voor een groep van ongeveer 25 alumni met aanhang. Het Nederlands consulaat in San Francisco, waar Leidse alumnus Gerbert Kunst de functie van consul-generaal bekleedt, had voor deze bijzondere gelegenheid een ruimte ter beschikking gesteld waar naar afloop van de lezing gezellig geborreld en genetwerkt werd.

De oprichting van het almuni netwerk loopt parallel aan de betrokkenheid van de Universiteit Leiden bij Holland in the Valley, een netwerk van Nederlandse en Amerikaanse ondernemers (mentoren) en contacten bij universiteiten, corporates en overheden.