Blogserie en wekelijkse prent: achterblijvende naleving van kinderrechten

In de maand november plaatsen hoogleraar Kinderrechten Ton Liefaard en hoogleraar The interdisciplinary study of societal challenges Judi Mesman dagelijks een blogpost om aandacht te vragen voor ervaringen uit het onderwijs, waaruit blijkt dat de naleving van kinderrechten in Nederland achterblijft of knelt.

Ton Liefaard

Op 20 november 2019 bestaat het Internationale Kinderrechtenverdrag 30 jaar. Hoewel dit verdrag veel goeds heeft gebracht en kinderrechten stevig op de kaart heeft gezet, worden kinderrechten nog lang niet altijd voldoende gewaarborgd. Ook in Nederland zijn er helaas genoeg verhalen van mensen die met kinderen en jongeren werken waaruit blijkt dat Nederland tekortschiet, bijvoorbeeld als het gaat om het recht op zorg, sociale voorzieningen, en onderwijs en bescherming tegen geweld en discriminatie.

Vooral professionals uit het onderwijs zijn getuige van falend beleid, omdat zij de kinderen dagelijks meemaken en hun verhalen horen. Hierdoor krijgt het onderwijs te maken met complexe situaties waarin zij vaak tegen de klippen op moeten zorgen voor oplossingen om het dagelijks functioneren van de kinderen zoveel mogelijk te ondersteunen.

Heeft u als onderwijsprofessional ook te maken gehad met kinderen of jongeren die door hun complexe problematiek en ontoereikende zorg en middelen een groot beroep doen op de school voor oplossingen? Welke verhalen uit de dagelijkse onderwijspraktijk illustreren goed waar de zorg voor kwetsbare groepen tekortschiet en waar dit wringt met kinderrechten? Maak dan gebruik van het online formulier op deze pagina en deel uw ervaring zodat deze een plek kan krijgen in dit blog.

#Sketchesforchildrensrights

Daarnaast plaatst Ton Liefaard in het kader van het 30-jarig bestaan van het Kinderrechtenverdrag vier weken lang elke woensdag, samen met kinderboekenillustrator Lisa Brandenburg, een prent waarin een van de uitdagingen rondom het Kinderrechtenverdrag naar voren komt.

Ton Liefaard verspreidt de afbeeldingen met de hashtag 'Sketchesforchildrensrights' via Instagram, Twitter en LinkedIn.