Ivar Pelt/NWO

Eveline Crone benoemd tot vicepresident ERC

Eveline Crone, hoogleraar Neurocognitieve ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Leiden, is benoemd tot de nieuwe vicepresident van de European Research Council (ERC). Ze wordt verantwoordelijk voor de ERC-activiteiten in het domein van de Sociale Wetenschappen en Humaniora.

Eveline Crone start met haar werkzaamheden als vice-president van de ERC op 1 januari 2020.  Ze is sinds 2017 lid van de ERC Scientific Council. Rector Carel Stolker van de Universiteit Leiden reageert verheugd op de benoeming: ‘Dit is geweldig nieuws, we zijn trots in Leiden, en het is natuurlijk heel mooi voor de sociale wetenschappen en geesteswetenschappen in heel Europa’.

Subsidiebudget van 13 miljard

De ERC wordt voorgezeten door de ERC-president (Jean-Pierre Bourguignon) en heeft drie vicepresidenten, die alle drie ook functioneren als vicevoorzitter van de ERC Scientific Council. Ze vertegenwoordigen de ERC-domeinen: Life sciences, Physical sciences & engineering en Social sciences and humanities. Crone wordt verantwoordelijk voor dit laatste domein. De ERC heeft een budget van 13 miljard euro waarmee jaarlijkse vele excellente onderzoekers worden gefinancierd, ook in Nederland.

Droomprojecten mogelijk maken

Eveline Crone is sinds 2005 hoofd van het Brain & Development Laboratory aan de Universiteit Leiden, waar circa 25 onderzoekers bestuderen hoe kinderen en adolescenten beslissingen nemen, en hoe dit in verband staat met de ontwikkeling van het brein. Ze verwierf diverse grote onderzoeksubsidies van de Nederlandse onderzoeksfinancier NWO en van de ERC.

Over haar benoeming zegt Crone: ‘Ik ben enorm gedreven om me in te zetten voor de ERC, want deze organisatie heeft zich bewezen als een Europees succesverhaal. De formule werkt: ERC wil toponderzoekers de kans geven om hun droomproject uit te voeren, geselecteerd op één enkele dimensie: excellentie.’

Vele malen bekroond

Het onderzoek van Crone is vele malen bekroond, onder andere met een Top Achievement Award van het National Network for Women in Science, en met de Award for Science and Communication. In 2011 ontving ze de Early Career Award van de Society for Psychophysiological Research in Boston. Crone publiceerde meer dan 200 artikelen in wetenschappelijke tijdschriften, en haar werk wordt breed geciteerd. Ze publiceerde het boek Het puberbrein (The Adolescent Brain), bedoeld voor een breed publiek. Sinds 2013 is ze lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. In 2017 kreeg ze de Spinozaprijs, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap.