Nieuw sport- en tentamencentrum op komst: duurzaam en circulair

Een duurzaam gebouw dat zowel sportcentrum als tentamencentrum is. In september start een ontwerpteam met Atelier PRO als architect met het ontwerp van het nieuwe Universitaire Sportcentrum. De bouw start in 2021 en de oplevering staat gepland voor september 2022. De nieuwbouw komt naast het huidige USC te staan, met de entree aan het nieuw te ontwikkelen Campusplein.

Na een uitgebreide selectieprocedure zijn voor de ontwikkeling van een nieuw sport- en tentamencentrum een architect - Atelier Pro - en verschillende adviseurs gekozen. Voorafgaand aan de Europese aanbesteding maakten expertisecentrum Vastgoed en Universitair Sportcentrum samen een programma van eisen voor de nieuwbouw.

Het nieuwe sportcentrum wordt een duurzaam gebouw en het zal ook geschikt zijn als tentamencentrum. Er komt een klimwand en andere nieuwe sportfaciliteiten zoals squashruimten, en een sauna. Het nieuwe sport- en tentamencentrum grenst aan het entreegebied aan de zuidzijde van het Leiden Bio Science Park, met de ingang aan het toekomstige Campusplein. De nieuwbouw komt naast het huidige USC te staan - dat gebouw zal in de toekomst gesloopt worden om plaats te maken voor woningen.

Een duurzaam en circulair gebouw

Een belangrijk doel bij de nieuwbouw is duurzaamheid. Daarom is ervoor gekozen dat de gehele bouw - van de ontwerp- tot en met de uitvoeringsfase - aan het BREEAM-NL Excellent keurmerk moet voldoen. Daarbij wordt gekeken naar verschillende categorieën, zoals energie, gezondheid en afval.

Het nieuwe sportcentrum wordt een circulair gebouw. Circulair bouwen is te vergelijken met bouwen met LEGO: vanaf het begin af aan wordt erover nagedacht hoe het gebouw aan het einde van zijn levenscyclus weer uit elkaar gehaald kan worden om de onderdelen te hergebruiken of terug te geven aan de natuur. Daardoor zou er bij een toekomstige sloop van het gebouw niets naar de stortplaats hoeft te worden afgevoerd. Copper8 is als expert voor circulair bouwen betrokken bij het project.

Een impressie van het nieuwe sportcentrum.

Ontwikkeling entreegebied Leiden Bio Science Park

Het Leiden Bio Science Park wordt de komende jaren verder ontwikkeld tot een plek waar studeren, werken, leven en wonen samen komen. Yisheng Developments tekende voor de ontwikkeling en bouw van het nieuwe entreegebied. Het entreegebied gaat aansluiten op het nieuwe centrale Campusplein, een aantrekkelijke locatie met zitmogelijkheden en een centrale fontein. Over het plein loopt de Hartlijn, een duidelijk herkenbare wandel- en fietsroute die vanaf stationsgebied het hele Leiden Bio Science Park gaat doorkruisen. Ook zullen er ruim 1100 woningen worden gebouwd op het Bio Science Park.