Feestelijke start aanleg Schilperoortpark

De eerste boom is geplant: op woensdag 6 maart vond de feestelijke start plaats van de aanleg van het Schilperoortpark in het Leiden Bio Science Park. Wethouder Paul Dirkse en vicevoorzitter van het college van bestuur Martijn Ridderbos plantten de boom samen met Cas Schilperoort. Hij is de kleinzoon van hoogleraar Rob Schilperoort, de grondlegger van het Leiden Bio Science Park naar wie het nieuwe park vernoemd is.

Transformatie ‘medische stad’

Het nieuwe openbare park ligt in het noordoostelijk deel van het Leiden Bio Science Park, tussen de Wassenaarseweg en de Poelwetering, ter hoogte van het voormalige Pathologiegebouw. Het groen wordt doorgetrokken naar het naastgelegen woongebied, waar de voormalige medische laboratoria zijn getransformeerd tot woongebouwen. Hierdoor krijgt het hele gebied een parkachtige sfeer, met fiets- en wandelpaden. De universiteit ontwikkelt het gebied in nauwe samenwerking met de gemeente Leiden.

Drie sferen

Het ontwerp voor het park is van EDM Tuin en Landschap, en sluit aan bij het Masterplan Hollandse Campus voor het hele gebied, van Studio Hartzema. Het park is opgebouwd uit drie sferen: bosachtig aan de Wassenaarsewegzijde, een grasveld voor sport en spel, en een grote vijver vlakbij het Pathologiegebouw waar restaurant LAB071 binnenkort zijn deuren opent.

Planning

Na de vernieuwing van de straten rond de woningen start de aannemer in september met de herinrichting van het park. Half december is het Schilperoortpark gereed.

Foto boven: Paul Dirkse, Cas Schilperoort - kleinzoon van de grondlegger van het Leiden Bio Science Park - en Martijn Ridderbos planten de eerste boom in het Schilperoortpark.