Ondertekening markeert aanvang ontwikkeling entreegebied Leiden Bio Science Park

Project MORE gaat het heten: de ontwikkeling van het nieuwe entreegebied van het Leiden Bio Science Park. Een feestelijke bijeenkomst met de partners Universiteit Leiden, de gemeente Leiden en de Amstelveense ontwikkelaar Yisheng Development op 18 maart markeerde de officiële start van het project.

‘Het ontwerp van Yisheng Development is ruimtelijk en architectonisch aantrekkelijk vormgegeven, met veel aandacht voor duurzaamheid en gezondheid,’ zo sprak Martijn Ridderbos, vice-voorzitter van het college van bestuur. ‘De ontwikkeling betekent een grote kwaliteitsslag in het hele gebied, ook qua levendigheid en diversiteit. In totaal worden er circa 1100 woningen ontwikkeld met een uitgebreid voorzieningenprogramma, en met veel ruimte voor ontmoeting.’

Project MORE

Ridderbos ondertekende samen met Paul Dirkse, Leidse wethouder Kennis, Onderwijs, Sport en Financiën en de heer Zhang van Yisheng Development de officiële overeenkomst over de ontwikkeling van het entreegebied. De uitwerking van het plan gaat Project MORE heten. Nu start de eerste fase, het is de bedoeling dat 2021 met de bouw begonnen wordt.

v.l.n.r.: Martijn Ridderbos, vicevoorzitter van het college van bestuur, de heer Zhang van Yisheng Developments en wethouder Paul Dirkse met een maquette van het nieuwe entreegebied van het Leiden Bio Science Park.

Gemeenschap vormen op campus

Een belangrijk onderdeel van het project is de vorming van een gemeenschap van studenten, bewoners en bedrijven op de campus. Wethouder Paul Dirkse: ‘De clustering van hoogwaardig onderwijs, onderzoek, zorg en bedrijfsleven trekt studenten, wetenschappers en ondernemers vanuit de hele wereld naar onze kennisstad. Dit zorgt op werkdagen voor veel levendigheid. Onze wens is, om er ook na werktijd en in de weekenden een levendig gebied van te maken, waar het prettig vertoeven is. Het Project MORE gaat dit realiseren.’

De universiteit en gemeente hebben al in 2012 een masterplan vastgesteld voor de verdere ontwikkeling van het Leiden Bio Science Park. Project MORE valt daar ook onder. Het entreegebied gaat aansluiten op een campusplein dat de Universiteit Leiden laat ontwerpen en aanleggen. Ook wordt gewerkt aan de 2e fase van het Gorlaeus gebouw voor de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, de sloop van oude laboratoria, en een nieuw sportcentrum. Aan weerszijden van het entreegebied komen parkeergarages.