Genomineerden Facultaire Onderwijsprijs in de spotlight

Wie wint dit jaar de Onderwijsprijs van de Faculteit Geesteswetenschappen? Op donderdag 12 september horen we het antwoord tijdens de facultaire feestavond in de Stadsgehoorzaal. Voorafgaand aan de uitreiking kun je komen luisteren naar een mini-college/HUM Talk van de vier genomineerden waarin zij in tien minuten een kijkje in de keuken geven van hun colleges.

Uitreiking en HUM Talks

Goed onderwijs hoort bij de Universiteit Leiden. Om goed onderwijs te belonen en de belangrijke rol van de docent zichtbaar te maken, wordt jaarlijks de Facultaire Onderwijsprijs Geesteswetenschappen uitgereikt. Een docent wordt genomineerd door studenten en vervolgens beslist een jury wie de prijs in ontvangst mag nemen. De uitreiking vindt dit jaar plaats tijdens de facultaire feestavond om 21:15 uur in de grote zaal van de Stadsgehoorzaal.

Dit jaar zijn de genomineerde docenten Pepita HesselberthLuuk de LigtAns de Rooij en Frank Chouraqui. Om een idee te geven van hoe het is om als student bij zo'n topdocent in de collegebanken te zitten, kun je tijdens de deze avond aanschuiven bij hun mini-colleges, genaamd HUM Talks. Wil je dus meer leren over hoe we theorie nu echt goed kunnen overbrengen in de vorm van een TED Talk (of in dit geval HUM Talk), over hoe het is om college te krijgen/geven zonder het gebruikt van een PowerPointpresentatie, over hoe je moet bluffen in het Mandarijn of over hoe wij ons, vanuit een cultuurfilosofisch perspectief, eigenlijk onderscheiden van dieren? Schuif dan deze avond zeker even aan bij één van de HUM Talks.

Pepita Hesselberth

Doceert: Film and Literary Studies and Digital Media
HUM Talk: 20:00 - 20:10 uur

Dis/connect: TED (ont)doet Theorie

In dit praatje zal ik ingaan op het spanningsveld tussen de TED Talk (als format) en Theorie (als praktijk); tussen onderzoek en onderwijs; en tussen de noodzaak tot versimpeling en de behoefte aan verdieping in beide. De casus aan de hand waarvan ik dit zal doen betreft een culturele praktijk en media fenomeen: de hype rondom tiny off-grid living. Als TED Talk is het zaak een complex fenomeen simpel te maken; het doel van theorie is de complexiteit van schijnbaar simpele fenomenen te ontrafelen. Onderzoek en onderwijs lijken in deze haaks op elkaar te staan. Dit praatje bevraagt hoe we ze kunnen verbinden.

Luuk de Ligt

Doceert: Geschiedenis
HUM Talk: 20:15 - 20:25 uur

College geven zonder PowerPoint

Ook in het Snapchat-tijdperk is het heel goed mogelijk om college te geven zonder PowerPoint. Dit zal worden geïllustreerd aan de hand van verreweg het saaiste onderwerp binnen het terrein van de Grieks-Romeinse geschiedenis: de rechtspositie van schuldenaren in Rome in de vijfde en vierde eeuw voor Christus. Geloof mij, studenten en collega’s: oninteressanter kan het echt niet worden. Juist om die reden reken ik op een massale opkomst.

Ans de Rooij

Doceert: Chinese Studies
HUM Talk: 20:30 - 20:40 uur

De uitspraak van het Mandarijn: je moet durven en een beetje bluffen!

Bij het leren van een klanksysteem dat zo anders is dan het onze, is een goed begin het halve werk! Vanuit het Nederlands gedacht is het toonsysteem van het Mandarijn moeilijk te leren. Het is voor ons een onbekend verschijnsel dat verschillen in toonhoogte bij het uitspreken van een zelfde spraakklank leiden tot verschillende betekenissen! Tài wǎn betekent bijvoorbeeld ‘Het is te laat’ maar spreek je het uit met andere tonen: Táiwān, dan zeg je ‘Taiwan’. Om die verschillen te leren onderscheiden en vervolgens zelf te kunnen maken, is een lastig karwei dat veel oefening vergt. Sprekers van het Nederlands kunnen de neiging hebben om de tonen wat vlak uit te spreken. Daarom: durf verschil te maken, overdrijf die tonen en een beetje bluffen kan ook geen kwaad.

Frank Chouraqui

Doceert: Philosophy
HUM Talk: 20:45 - 20:55 uur (in English)

Making a Home in the World

This snippet is part of an introductory course on the Philosophy of culture. It focuses on the old philosophical assumption whereby the human creates cultures because she is different from animals: for the human, nature is not a home. We usually think that this is because humans are superior to animals, but the Western tradition began with the opposite view: we are too weak and inept to live in nature, and only culture is able to provide a home for us. We shall focus on Plato’s myth of Protagoras as a seminal dramatization of this intuition.

Facultaire Feestavond: 444 Years of Humanities

Dit jaar bestaat de Universiteit Leiden, en daarmee onze faculteit, maar liefst 444 jaar. Dat vraagt om een feestavond speciaal voor de medewerkers en studenten van de Faculteit Geesteswetenschappen. Zorg dus dat je er donderdag 12 september bij bent, want het belooft een goed feest te worden op één van de mooiste locaties van Leiden: de Stadsgehoorzaal.