Michiel Kreutzer nieuwe decaan Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen

Professor dr. ir. M.T. (Michiel) Kreutzer wordt met ingang van 1 januari 2020 decaan van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden. Kreutzer is momenteel afdelingsvoorzitter Chemical Engineering en directeur onderwijs van de faculteit TNW aan de TU Delft. Hij volgt Geert de Snoo op als decaan. Deze functie wordt sinds 1 september tijdelijk waargenomen door Hubertus Irth als interim-decaan.

Michiel Kreutzer (1971) studeerde scheikundige technologie in Groningen en promoveerde aan de TU Delft in 2003. Zijn onderzoek richt zich op mechanica van vloeistoffen, transportverschijnselen en chemische reactorkunde. Na een jaar aan MIT keerde hij terug naar de TU Delft waar hij in 2008 werd benoemd tot hoogleraar Product and Process Engineering en waar hij sinds 2013 verschillende bestuursfuncties vervulde.

Naast zijn onderzoek en bestuursfuncties is Kreutzer ook actief betrokken bij het onderwijs. Voor zijn onderwijs is hij meerdere malen verkozen tot docent van het jaar, onder andere door de studenten van de gezamenlijke Leids-Delftse opleidingen. Kreutzer staat bekend als een enthousiast en gedreven universitair bestuurder en verbinder. In landelijk verband is hij actief in diverse gremia waaronder de topsector Chemie en NWO.

Het College van Bestuur is ingenomen met de benoeming. ‘Michiel heeft niet alleen een uitstekende wetenschappelijke staat van dienst, maar hij zal met zijn bestuurlijke ervaring en met zijn netwerk uitstekend leiding geven aan onze prachtige Science-faculteit. Uit de gesprekken die we met hem hadden bleek ook hoe gemotiveerd hij is om nieuwe verbindingen te leggen en om bestaande samenwerkingen van de faculteit verder uit te bouwen. Wij zijn als College van Bestuur heel blij dat hij ons Leidse team van decanen komt versterken,’ aldus Carel Stolker, rector magnificus en voorzitter van het College van Bestuur.