Benoeming eerste hoogleraar SAILS is een feit

Per 1 juli is Bart Custers benoemd tot hoogleraar Law and Data science. Hij is hiermee de eerste hoogleraar die is benoemd voor het SAILS programma. SAILS is een universiteit breed initiatief dat zich richt op verbredend en verdiepend onderzoek naar kunstmatige intelligentie. Daarnaast zal SAILS zich richten op ethische en maatschappelijke vragen die naar voren komen bij het gebruik van kunstmatige intelligentie.

Ethische en maatschappelijke vragen

Bart Custers focust zich in zijn positie op deze ethische en maatschappelijke vragen met betrekking tot het juridische systeem. Zo zal hij bijvoorbeeld onderzoeken of het gebruik van kunstmatige intelligentie ethische of maatschappelijke schade kan aanrichten, en wie er verantwoordelijk is bij keuzes die kunstmatige intelligentie maakt.

Nieuwe inzichten

Het toepassen van kunstmatige intelligentie in juridisch onderzoek kan leiden tot nieuwe inzichten. Kunstmatige intelligentie zou de uitkomsten van rechtszaken kunnen voorspellen en de bestaande wet- en regelgeving kunnen verbeteren.

Voor het SAILS project worden nog 6 andere hoogleraren benoemd. Binnenkort komen hiervoor de vacatures online. Meer informatie over het SAILS programma is te vinden op de website.