Succesvol onderzoekseminar over ondernemerschap (DARE)

Op donderdag 16 mei 2019 vond het DARE-onderzoekseminar plaats in het Kamerlingh Onnes Gebouw. DARE staat voor Dutch Academy of Research in Entrepreneurship (http://www.dare-research.nl); leden van DARE zijn Nederlandse onderzoekers op het gebied van ondernemerschap. Gemiddeld een of twee keer per jaar wordt er een onderzoekseminar georganiseerd waarin onderzoeksideeën worden gepresenteerd en onderzoekers elkaar kunnen inspireren. Dit keer was de afdeling Bedrijfswetenschappen van de Leiden Law School mede-organisator.

Werner Liebregts, mede verantwoordelijk voor het secretariaat van DARE, opende de middag. Peter van der Zwan, universitair docent aan de afdeling Bedrijfswetenschappen, verwelkomde alle participanten en vertelde iets over de rijke historie van de Universiteit Leiden. Daarnaast introduceerde hij het thema, namelijk Entrepreneurial Dynamics in a Globalized World.

Marcus Dejardin was de eerste presentator en vertelde hoe de combinatie van causation en effectation gunstig kan zijn voor de innovatieve prestaties van een bedrijf. Marina van Geenhuizen richtte zich op de relatie tussen netwerkdiversiteit en de prestaties van universiteit-spinoffs. Taghi Zadeh had het over de rol van culture afstand tussen portfoliobedrijven in de prestaties van “corporate venture capital (CVC) investors”. Vervolgens vertelde Wim Naudé over de mogelijke oorzaken van de daling in Schumpetariaans ondernemerschap.

Ten slotte legde Jan Adriaanse, hoogleraar aan de Leiden Law School, uit hoe ondernemerschapsonderzoek vanuit een juridisch perspectief benaderd kunnen worden en op die manier veel nieuwe inzichten kan opleveren. Roy Thurik, voorzitter van DARE, sloot af.

De middag was een groot succes. Het volgende DARE-seminar vindt plaats op 14 november 2019. Neem contact op met Peter van der Zwan indien u ook lid wilt worden van het DARE-netwerk