Tijdlijn Geesteswetenschappen: 444 jaar terug in de tijd

Waar kunnen we nu beter terugkijken op 444 jaar Universiteit Leiden, dan bij de faculteit waar we onze geschiedenis daadwerkelijk bestuderen? Om dit bijzondere jaar te vieren is er een fysieke tijdlijn over 444 jaar Geesteswetenschappen aangelegd in het Lipsiusgebouw.

Dertig stukjes geschiedenis door de hal van de het Lipsius

De studievereniging voor de opleiding Geschiedenis, de Historische Studievereniging Leiden (HSVL), creëerde samen met 444-coördinator Lyonne van Gaalen een tijdlijn waarin verhalen over onze studenten, wetenschappers en vele ontwikkelingen van de Faculteit Geesteswetenschappen op speelse wijze worden verbeeld.

Dit jaar is een feestelijk jaar voor de HSVL, want niet alleen vieren zij ook 444 jaar Universiteit Leiden, maar ook hun 30 jarig bestaan. Eerder dit jaar hielpen ze al mee aan andere Humanities Matter-activiteiten, zoals de Nieuwjaarsborrel en het Faculteitssymposium, maar ze wilden nog wat extra’s doen en kwamen met het idee om een fysieke tijdlijn te plaatsen in het Lipsius.

Een mooie samenwerking

Dirk van Vugt, de praeses van de HSVL, vertelt over het idee achter de tijdlijn: ‘We doen allen heel verschillende studies, die in eerste instantie niet overeen lijken te komen. Maar we delen een faculteit waarin een hele hoop is gebeurd en een gezamenlijke geschiedenis verbindt ons op die manier.’

‘Ik vind het heel gaaf om nu het resultaat van dit project zo fysiek door de hal te zien lopen. Het is gewoon niet te missen! Dit is een mooi voorbeeld van een samenwerking tussen studenten en de faculteit, zoals we die tijdens dit 444-jaar voor ogen hebben,’ zegt Lyonne.

‘Het is supergaaf dat je als student met een idee naar de grote faculteit kan stappen en ze ook naar je luisteren’, voegt Dirk toe. ‘We zijn Lyonne erg dankbaar dat ze zo enthousiast was over dit project en dat de samenwerking zo goed verliep.’

Komt dat zien!

Op dinsdagmiddag 21 mei werd de tijdlijn officieel onthuld en is nog het hele jaar te bewonderen in de centrale hal van het Lipsiusgebouw.

Tekst: Suzé Klok
Beeld: Suzé Klok & Simone Both