Liesbeth van der Heide in Nieuwsuur over re-integratie van terroristen

Op maandag 29 april van Liesbeth van der Heide, onderzoeker aan het Institute of Security and Global Affairs van Universiteit Leiden, te zien in Nieuwsuur. Het betrof de reflectie op het interview met Jason Wolters, voormalig lid van de Hofstadgroep. De Hofstadgroep was de eerste homegrown Nederlandse jihadisme groep.

Na zijn arrestatie zit Walters jarenlang opgesloten in de gevangenis in de terroristenafdeling in Vugt. Tijdens zijn gevangenistijd begint hij te twijfelen aan zijn denkbeelden. Van der Heide zegt dat Walters de meest ideologisch gemotiveerde persoon is die zij heeft gesproken.

Motieven

Van der Heide is betrokken bij het re-integratieproces van tientallen jihadisten en extreem rechtse radicalen. Zij sprak ook urenlang met Jason. ‘Ik vond hem helemaal geen typische radicale moslim juist omdat hij zo’n denker is en zo met zijn ideologie bezig was’. Als voorbeeld geeft van der Heide dat het merendeel dat ze had geïnterviewd zeggen dat ze gemotiveerd te zijn door hun ideologie of door religie maar selectief concepten eruit trekt ‘als in we moeten een kalifaat stichten of naar het kalifaat toe, maar daar blijft het dan bij’. Van der Heide noemt dat andere motieven vaak een grotere rol spelen. Bij Walters was daarentegen ideologie wél de voornaamste drijfveer.

Vertrouwenspersoon

De gevangenen worden gekoppeld aan een vertrouwenspersoon die ze op andere gedachten moet brengen. ‘Wat je vooral probeert op dat ideologische vlak is om mensen uit dat zwart/wit beeld te krijgen en veel meer zoals de reclassering dat noemt in het grijze te trekken. Veel meer te laten zien dat het genuanceerder is en er niet één waarheid is. Daarbij leer je hoe mensen tolerant moeten zijn of accepteren dat andere mensen andere dingen vinden’, aldus Liesbeth van der Heide.

Bekijk het gehele fragment op Nieuwsuur (vanaf min 22:45).

Bron foto de Volkskrant