Bijzondere 444-kunstroute brengt ode aan de geesteswetenschappen

Hoe verbeeld je het belang van de geesteswetenschappen? 25 studenten, alumni en medewerkers van de Faculteit Geesteswetenschappen stuurden ter ere van het 444-jarige bestaan van de universiteit uiteenlopende kunstwerken in geïnspireerd door het thema ‘Humanties matter’. De werken zijn van 25 mei tot 28 augustus te zien in een kunstroute rondom de faculteit.

Ode aan Humanities

‘Breng een ode aan de Humanities’, was in maart de oproep aan creatieve studenten, alumni en medewerkers van de Faculteit Geesteswetenschappen. En dat bleken er nogal wat te zijn. In twee maanden tijd werden er 25 prenten, schilderijen, installaties, performances en gedichten ingezonden met als thema ‘Humanities matter’.

Leidse masterstudente Museums & Collections Romy Ruigrok (24) bekeek samen met twee andere studenten en twee medewerkers van de faculteit de werken en organiseerde een kunstroute langs Leidse universiteitsgebouwen waarin ze van 25 mei tot 28 augustus tentoon zullen worden gesteld.

Hoge kwaliteit

‘Ik was onder de indruk van de kwaliteit en de diversiteit van de inzendingen’, zegt Ruigrok. ‘Eén van de inzendingen die er voor mij uitsprong is een algoritme wat gedichten schrijft in de stijl van Nederlandse dichter Lucebert. Tijdens de opening deelden de makers deze gedichten ook uit. Ze stellen de vraag: is dit poëzie? Is dit kunst? Dit werk vind ik interessant omdat het laat zien wat de rol van geesteswetenschappen kan zijn. Technologie kan van alles, maar hoe verhouden we ons hiertoe als mens?’

Humanities matter

De viering van het 444ᵉ jaar in het bestaan van de Universiteit Leiden staat voor de Faculteit Geesteswetenschappen in het teken van het belang van de geesteswetenschappen in een snel veranderende wereld. Onder het thema ‘Humanities matter’ worden verschillende evenementen georganiseerd, waaronder deze kunstroute. Thema’s als globalisering en het behoud van menselijkheid kwamen veel terug onder de inzendingen.

Ruigrok: ‘In het nieuws hoor je soms de vragen: is geesteswetenschappen wel belangrijk in onze samenleving? Gaan studenten wel wat nuttigs doen na hun studie? Ik vind het mooi dat deze tentoonstelling laat zien waarom het belangrijk is. Geesteswetenschappen neemt niet zomaar aan als waarheid, het bevraagt waarom dingen zijn zoals ze zijn.’

Wie vielen er in de prijzen?

Een vierkoppige jury, bestaande uit studentlid van het faculteitsbestuur Olivier Fajgenblat, instituutsmanager van de Academy of Creative and Performing Arts Rosalien van der Poel, docent bij LUCAS en curator bij het Rijksmuseum Alexander Dencher en de Leidse kunstenaar Barthel Brussee, hadden de zware taak om uit alle inzending drie winnaars te selecteren.

Eerste prijs: 'Ontdekking, Openbaring, Bevrijding' door Hester Be (Locatie: Huizinga)

Het gaat hier om een werk knap uitgevoerd in pen en inkt. De contourlijnen van de tekening zijn soms dik en zwaar, dan weer fijn en priegelig, maar nergens zonder betekenis. De tekening is vol met Bijbelse symbolen, mythen en legenden en laat tegelijkertijd het herkenbare alledaagse zien in een nieuwe setting. Er zit ook veel relativering in de tekening, je moet er even naar zoeken, maar dan zie je veel details die je doen glimlachen.

Tweede prijs: 'Het Poëzieapparaat' door Pablo Kattenberg & Benjamin Schoonenberg (Locatie Van Wijkplaats)

De tweede prijs gaat naar een werk dat de jury unaniem als origineel en vernieuwend bestempelde. Het interactieve werk laat op interessante wijze de verbinding tussen kunst en technologie goed zien. Aannames over de verdiensten van geesteswetenschappen – mooi kunnen schrijven – worden op de proef gesteld. Het werk roept vragen op als: ‘Zijn auteurs van poëzie of literatuur van belang?’ of ‘Zijn zij de genies waaraan de kunst is ontsproten?’.

Derde prijs: 'Bint Al Khandaq' door Sitwat Azhar Hashmi (locatie: Lipsius)

De derde prijs betreft een persoonlijk thema en is een sterk beeld, dat vragen rondom identiteit (een belangrijk aspect van geesteswetenschappen) oproept.  Het werk neemt politiek stelling en laat tegelijkertijd een nagenoeg mythologisch beeld zien. The single most important thing that empowered me to speak my truth and have the courage to live it, was my education.”, aldus Sitwat.

Het winnende werk: 'Ontdekking, Openbaring, Bevrijding'

De Universiteit bestaat 444 jaar: dat vieren we samen!

In 2019 bestaat de Universiteit Leiden 444 jaar. Deze bijzondere leeftijd wordt gevierd met verschillende evenementen in Leiden en Den Haag. In, met en voor de stad. Bekijk hier het programma.

Humanities viert 444

Tekst: Julia Nolet