Internationale tentoonstelling Caribbean Ties te zien in Museon

Op zaterdag 25 mei wordt in het Museon in Den Haag de internationale, reizende tentoonstelling Caribbean Ties geopend. De tentoonstelling vertelt het onbekende verhaal van inheemse bewoners in het Caribisch gebied, en over hun leven vóór, tijdens en na de Europese kolonisatie. Caribbean Ties is gelijktijdig te zien 11 landen in het Caribisch gebied, en in Nederland.

Met de aankomst van Columbus in de Bahama’s in 1492 begon het tijdperk van kolonisatie, met vreselijke gevolgen voor de oorspronkelijke bewoners. Zij werden op gruwelijke wijze ontworteld, in slavernij gebracht en blootgesteld aan oorlog, epidemische ziekten en massale deportatie. Door de kolonisatie van het Caribisch gebied kon Europa het economische en politieke machtscentrum van de wereld worden. Nieuwe sociale relaties ontstonden uit de vermenging van Indianen, Europeanen, tot slaaf gemaakte Afrikanen, kleine groepen Joden en later contractarbeiders uit Azië. Zo ontstond de multiculturele Caribische samenleving van tegenwoordig. Dit ontluisterende, fascinerende en complexe verhaal wordt uit de doeken gedaan in Caribbean Ties: connected people, then and now. De tentoonstelling nodigt bezoekers uit om de rol te verkennen die de inheemse volken van het Caribisch gebied gespeeld hebben en nog steeds spelen in de geschiedenis van onze wereld.

Resultaten van het nieuwste wetenschappelijk onderzoek

Caribbean Ties presenteert de resultaten van het nieuwste wetenschappelijk onderzoek dat wordt uitgevoerd door het NEXUS1492 project, dat gefinancierd is door de European Research Council. Dit prestigieuze internationale onderzoeksproject is een samenwerkingsverband tussen wetenschappers van de Universiteit Leiden, de Vrije Universiteit van Amsterdam en Konstanz University in Duitsland, geleid door Prof. Dr. Corinne Hofman van de Universiteit Leiden. Het project richt zich op de impact van de komst van de Europeanen naar het Caribisch gebied en de interactie tussen Europese, inheemse en Afrikaanse culturen.

De tentoonstelling combineert lokale, regionale en mondiale perspectieven en richt zich op verbanden tussen vroegere en huidige inheemse culturen en de multi-etnische samenleving van vandaag. Met de tentoonstelling hopen het NEXUS1492-team en de partnerinstellingen het grote publiek bij het onderzoek te betrekken en bij te dragen aan het bewustzijn en de bescherming van een inheems verleden dat door iedereen wordt gedeeld.

Caribbean Ties is het resultaat van een unieke samenwerking tussen NEXUS1492, lokale partners in het Caribisch gebied, en partners in Nederland. De tentoonstelling is vertaald in zes talen, en wordt tussen mei en juli vertoond op 11 plekken in het Caribisch gebied: in musea in Suriname, Dominica, Sint Eustatius, Grenada, Haïti, Guadeloupe, Aruba, Cuba, Puerto Rico en Barbados; en in Nederland. Er zijn plannen om de tentoonstelling naar nog meer landen in het Caribisch gebied te laten reizen.

Bruisend openingsfestival

Caribbean Ties is in Nederland te zien in het Museon van 25 mei 2019 tot 21 juni 2020. De tentoonstelling wordt geopend met een bruisend festival op 25 mei. Een informele en afwisselende middag over het Caribische gebied en haar inwoners, toen en nu. Met korte lezingen, workshops, Caribische food & product stands, muziek en een talkshow over Caribische identiteit.