Studenten van over de hele wereld bezoeken LIMSC in het LUMC

De Leiden International (Bio)Medical Student Conference (LIMSC) trok dit jaar ruim 750 deelnemers van over de hele wereld. Naast het volgen van een wetenschappelijke programma konden deelnemers ook een kijkje nemen op verschillende afdelingen in het LUMC, of meedoen aan sociale activiteiten.

In onderstaand fotoverslag volgt een kleine impressie van een van de grootste (bio)medische studentenconferenties ter wereld. Het evenement werd van 13 tot en met 17 maart gehouden in het LUMC.

Presentaties

In totaal presenteerden 168 deelnemers van over de hele wereld hun eigen onderzoek tijdens postersessies. De onderzoeken waren vooraf geselecteerd door de Scientific Committee, een groep wetenschappers uit het LUMC. De posterpresentaties werden beoordeeld door een jury bestaande uit studenten en wetenschappers uit het LUMC.

Culturele activiteiten

Op donderdagavond vond het LIMSC Festival plaats. Op deze avond met culturele workshops maakten (internationale) deelnemers kennis met de Hollandse cultuur. Op de foto is de workshop ‘Oud Hollands dansen’ te zien.

Lezingen

Prof. dr. Siddharthan Chandran gaf tijdens LIMSC een lezing over zijn werk in de  neurodegeneratieve ziektes, in het bijzonder MS en motor neuronziektes. Hij probeert met behulp van stamcellen tot oplossingen voor deze ziektes te komen, zodat beschadigde zenuwcellen zichzelf kunnen herstellen. Chandran is hoogleraar in de neurologie en staat aan het hoofd van het centrum voor klinische neurowetenschappen in Edinburgh.

Career & Internship-fair

Op de Career & Internship-fair kregen studenten de mogelijkheid informatie te winnen over verschillende richtingen binnen hun medische carrière. Er waren onderzoeksafdelingen en bedrijven uitgenodigd, maar ook summer schools zoals de Leiden Oxford Transplantation Summer School.

Innovatieve workshops

Tijdens de workshop ‘Technology in Motion (TIM) lab tour’ kregen deelnemers een indruk van de apparatuur die wordt gebruikt voor het nauwkeurig volgen van beweging. Op deze foto demonstreert de workshopbegeleider hoe door middel van Virtual reality onderzocht kan worden welke bewegingen moeizaam gaan bij de patiënten. De workshopbegeleider grijpt naar virtuele ballonnen, waarbij elke beweging wordt geregistreerd.

Wil je meer weten over de LIMSC, of ook eens een editie bijwonen? Bekijk dan de website van LIMSC