Een miljoen euro voor onderzoek naar migrantenculturen in Europa

Dr. Sara Brandellero (Leiden University Centre for the Arts in Society - LUCAS) zal een onderzoek gaan leiden naar stedelijk nachtleven en migratie, cultuur en integratie in acht Europese steden. Het doel van ‘Night spaces: culture, migration and integraTion in Europe’ (NITE) is om het welzijn binnen de samenleving te bevorderen en bij te dragen aan een betere integratie. Het project wordt gefinancierd door Humanities in the European Research Area (HERA).

Stedelijke nacht-economieën en migratie

Van oudsher hebben overheden geworsteld met nachtelijk politietoezicht, en nog altijd worden de uren na het invallen van de duisternis beschouwd als een potentiële broedplaats voor criminaliteit en een bedreiging voor de openbare orde. De huidige aandacht van het gemeentebeleid voor nachtelijke stadseconomieën, zoals de invoering van een nachtburgemeester (Amsterdam, 2014) en nachttsaar (Londen, 2016), laat zien dat er toenemende belangstelling is voor de kansen die de stadsnacht biedt. Door gebruik te maken van deze groeiende interesse wil het project, geleid door de Faculteit Geesteswetenschappen, onderzoeken hoe migrantengemeenschappen ’s nachts gebruikmaken van openbare ruimtes als pleinen, nachtclubs en hotels, hoe zij deze plekken in de nachtelijke uren vormgeven, wat hun ervaringen hierbij zijn en welke verhalen zij ons te vertellen hebben. Hierbij kijkt het project naar zowel fysieke als symbolische en virtuele ruimtes.

Sara Brandellero

Inclusieve steden door middel van de dialoog

NITE bevat een veelbelovend programma van culturele evenementen en activiteiten die mede ontworpen zullen worden door de plaatselijke gemeenschap, in nauwe betrokkenheid met beleidsmakers. Het doel hierbij is om een bijdrage te leveren aan beleidsmaatregelen voor nacht-economieën, zodat de capaciteiten van nachtelijke ruimtes benut worden om meer inclusieve steden te realiseren. Het project omvat drie internationale conferenties, rondetafelgesprekken en workshops, documentaire-materiaal en een projectwebsite, waardoor er nieuwe mogelijkheden gecreëerd worden voor de uitwisseling van ideeën en best practices en de dialoog tussen migrantengemeenschappen, de lokale autoriteiten en het bredere publiek. Migratie is een onderscheidend kenmerk van het hedendaagse stedelijke leven. Aangezien het een essentieel onderdeel is en vaak een bron van polarisatie in het huidige beleid en het politieke en publieke debat in Europa, wil NITE bijdragen aan het collectieve welzijn en een betere integratie op lokaal, nationaal en transnationaal niveau.

Vijf parallelle deelprojecten

Het drie jaar durende project brengt vijf parallelle deelprojecten samen. Het onderzoek is transdisciplinair en heeft een intersectionele benadering binnen de context van migratie, met vragen over ras en etniciteit, geslacht en seksualiteit, klasse, en leeftijd. Er worden nachtelijke ruimtes in kaart gebracht in acht steden in Nederland, Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Denemarken en Portugal.

1. Het UCL-team, geleid door prof. Ben Campkin, zal zich richten op de LGBT+-migrantengemeenschappen en nachtelijke ruimtes in Londen.
  2. Het onderzoeksteam van de Leuphana Universiteit (in combinatie met Humboldt) wordt geleid door prof. Manuela Bojadzijev en zal zich toeleggen op de studie van nachtelijke fietskoeriers met een migrantenachtergrond in de smart economy van Berlijn.
  3. Op de universiteit van Aarhus zal dr. Derek Pardue een vergelijkend onderzoek leiden naar jeugdige migranten, met vragen over verbondenheid, toezicht en politieoptreden te Lissabon.
  4. Aan de universiteit van Limerick zal het team onder leiding van dr. Ailbhe Kenny onderzoek doen naar het maken van muziek door Afrikaanse migrantengemeenschappen in Cork en Galway.
  5. In Leiden zal projectleider dr. Brandellero samenwerken met dr. Kamila Krakowska (LUCAS) en prof. Frans-Willem Korsten (LUCAS) in een onderzoek naar de nachtelijke migrantenculturen van Amsterdam en Rotterdam.

Startbijeenkomst

Het team van NITE ziet uit naar de startbijeenkomst op 20-22 mei 2019, die mede mogelijk wordt gemaakt door het Hanse-Wissenschaftskolleg Institute for Advanced Study (HWK) in Delmenhorst, een van de partners van NITE.

Humanities in the European Research Area is een samenwerkingsverband van 26 nationale onderzoeksfinanciers dat zich toelegt op het bestuur en de ontwikkeling van financieringsmogelijkheden voor geesteswetenschappelijk onderzoek in Europa.