Eerste Leiden Science Family Day: glittergel, virtual reality en ijskoude wolken

De eerste Leiden Science Family Day op zaterdag 6 oktober was een groot succes. Tijdens het Weekend van de Wetenschap brachten ruim 700 bezoekers waarvan 350 kinderen een bezoek aan de faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Met een programma bomvol experimenten, lezingen, rondleidingen en demonstraties kregen de bezoekers een kijkje voor én achter de schermen van de faculteit.

Jong en oud

Familie van medewerkers, (oud-)studenten, kinderen… Nieuwsgierige gezichten van jong en oud vulden zaterdag het atrium van het nieuwe Gorlaeusgebouw. Op het Experimentenplein maakten de jongste bezoekers bijvoorbeeld glittergel, kleurden ze bloemen en bouwden ze moleculen. Ook het Junior Science Lab was het domein van de kinderen: met een witte labjas aan, gingen zij aan de slag in een echt laboratorium. Tijdens korte lezingen over de meest uiteenlopende onderwerpen vertelden onderzoekers over hun werk. En door middel van workshops konden bezoekers zichzelf ook even onderzoeker wanen. Met de VR brillen van het Centrum Milieuwetenschappen Leiden reisden ze zelfs mee naar onderzoeksgebied!

Freezing Physics

Koude wolken, zwevende mensen en ballonnen die zichzelf opbliezen. Op de eerste etage gaven studenten van de Freezing Physics show een demonstratie met vloeibare stikstof. De planten van de Hortus gedroegen zich een stuk rustiger. Maar schijn bedriegt: de kleine plant onder de stolp staat ook wel bekend als pijnlijkste plant ter wereld! Gedurende de dag kon het publiek ook een kijkje nemen op plekken die normaal gesproken gesloten blijven. Met verschillende rondleidingen kregen zij een kijkje achter de schermen bij bijvoorbeeld de Fijn Mechanische Dienst en de splinternieuwe state of the art Meethal.

Kinderen kleurden honderden bloemen op het Experimentenplein
Experiment 'Bloemen Kleuren'
Rondleinding bij het Netherlands Centre for Electron Nanscopy (NeCEN)
Spelen met licht in het Sterrewacht Lichtlab
Tijdens de workshop 'Maak je eigen fractal' maakten de deelnemers mooie plaatjes
Met een echte labjas aan, gingen de jongste bezoekers in het Junior Science Lab aan de slag met zuren & basen
Workshop 'Schilder je eigen molecuul'
Bij de workshop 'Vissen naar kennis over ziekten' keek je door een microscoop naar de embryo's van zebravissen. Onderzoek naar deze embryo's kan helpen om nieuwe medicijnen tegen ziektes te ontdekken.
Met de VR-bril van het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden, reisde je mee naar alle locaties waar de onderzoekers metingen doen.
Een slijmerige bedoeling bij de workshop 'Spelen met chemie'. Hier maakten kinderen hun eigen glitter slijm en haargel
Bij de stand van de Hortus Botanicus kon je kijken, ruiken én voelen aan bijzondere planten.
De studenten van Freezing Physics stalen de show met vloeibare stikstof