‘Onderwijs en onderzoek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’

Hoogleraar Interne Geneeskunde Marlies Reinders van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) is een groot voorstander van onderzoekend leren. “Onderwijs, de behandelpraktijk en medisch-wetenschappelijk onderzoek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door studenten te betrekken bij onderzoek veranderen ze van toeschouwers in actieve deelnemers.” Op vrijdag 21 september 2018 sprak Reinders haar oratie uit.

De internist-nefroloog is een bevlogen onderwijsvernieuwer die onder meer virtual en augmented reality inzet. Met een 3D-bril op virtueel de operatiekamer binnenstappen om daar een niertransplantatie bij te wonen: voor hedendaagse studenten is het de werkelijkheid. “Door technische onderwijsinnovatie kan de leerstof beter blijven hangen, raken studenten meer gemotiveerd en worden ze meer gestimuleerd om samen te werken”, aldus Reinders.

Lees verder op de website van het LUMC