Nacht van Ontdekkingen door het oog van de psycholoog

Wat te denken van een beter liefdesleven in 30 minuten. Kom naar de Nacht van Ontdekkingen en bekijk de tijd door de ogen van zes Leidse psychologen. De tijd van je leven, dat gaat toch iedereen aan? Meer weten over emoties bij mensapen? Persoonlijke tips om beter de weg te vinden? Voel de tijd in muziek of ontdek meer over je natuurlijke ritme. Koop bijtijds je kaartje voor 15 september.

Eliska Prochazkova: Een beter liefdesleven in 30 minuten – ENGLISH

Oogbewegingen, hartslag, kippenvel: de choreografie van liefde (of geen liefde) op het eerste gezicht registreren in een datingexperiment. Zo'n experiment deed Prochazkova in 2016 met de bezoekers van Lowlands, samen met haar collega's van cognitieve psychologie.
Lezing: Een beter liefdesleven in 30 minuten Academiegebouw, Collegezaal 2, 19.15 uur

Femke Nijboer en Paul Trossèl: De Tijd Van Je Leven

Een beroerte, een scheiding, een faillissement: hoe gaat een mens om met tegenslag? Opkrabbelen kost tijd. Maar is dat verloren tijd of kan het ook een waardevolle tijd zijn? Paul Trossèl en neuropsycholoog Femke Nijboer zijn levenskunstenaars en ervaringsdeskundig. Femke en Paul zijn ervan overtuigd dat lachen cruciaal is voor een gelukkig leven. Nadenken over je eigen leven, ook dat doe je bij Nijboer en Trossèl.
Lezing: De Tijd Van Je Leven Faculty Club, Restaurant, 20.00 uur

Evy van Berlo: Make love, not war (de evolutie van empathie)

Bonobo’s staan bekend als de 'make love, not war' mensapen, omdat ze seks gebruiken om problemen op te lossen en vrienden te maken. Ze delen voedsel, troosten en helpen elkaar. Hersenonderzoek van cognitief psycholoog Van Berlo in Apenheul laat zien dat de gebieden die betrokken zijn bij empathie sterk ontwikkeld zijn bij bonobo’s. De bonobo’s leren ons meer over de ontwikkeling van ons eigen inlevingsvermogen.
Flitscollege: Make love, not war (de evolutie van empathie) Academiegebouw, Collegezaal 2, 20.45 uur

Navigeren kun je leren

Ineke van der Ham: Vind je weg door tijd en ruimte

Natuurlijk is neurowetenschapper Van der Ham te gast op de Nacht van Ontdekkingen. Aan haar publieksonderzoek samen met het Weekend van de Wetenschap 'Navigeren kun je leren' deden nu al ruim 8.000 deelnemers in Nederland mee. Test je eigen stijl in een serious game en krijg tips om beter de weg te vinden.
Lezing: Vind je weg door tijd en ruimte  Academiegebouw, Collegezaal 2, 21.30 uur

Rebecca Schaefer: Voel de tijd in muziek

Hoe volg je een melodie, hoe voel je de beat en hoe kan je op dat ritme meebewegen? Neurowetenschapper Schaefer legt het uit in de Nacht van Ontdekkingen.
Lezing: Voel de tijd in muziek P.J. Vethgebouw, Collegezaal, 21.30 uur en 22.00 uur

Esther Habers: Ons natuurlijke ritme

Om je lichaam optimaal te laten functioneren is het belangrijk dat je je eigen ritmes afstemt op het ritme van de natuur, zoals het 24uursritme van licht en duisternis. Psycholoog Esther Habers neemt je mee naar de fascinerende wereld van onze ritmiek. Ze vertelt over lichttherapie en vermoeidheid en slaapproblemen bij reumatoïde artritis.
Lezing: Ons natuurlijke ritme Oude Sterrewacht De Oortzaal, 21.45 uur