FWN opent academisch jaar met oproep verantwoordelijkheid en nanodeeltjes

In een volle collegezaal C1 gaf decaan Geert de Snoo op dinsdag 4 september het startschot voor het nieuwe academische jaar voor de faculteit W&N. Een jaar waarin er een beroep wordt gedaan op de ethiek en verantwoordelijkheid van wetenschappers.

Een duurzaam jaar

Na een warm welkom aan alle nieuwe studenten en medewerkers, neemt De Snoo de aanwezigen mee naar Oslo: astronoom Ewine van Dishoeck ontving daar eerder op de dag de befaamde Kavli-prijs uit handen van de Noorse koning Harald V. Daarna blikt De Snoo terug op het thema van afgelopen jaar, duurzaamheid. Inmiddels is er een universitair duurzaamheidsverslag verschenen, is het Gorlaeus Collegezalengebouw 1242 zonnepanelen rijker en is de productie van schone energie uit zeewater een stap dichterbij dankzij de groep van Marc Koper.

Blik op de toekomst

De decaan vervolgt met een oproep aan de aanwezigen om met voorstellen te komen voor de nieuwe Sectorplannen – een financieringsinstrument van NWO. Verder stipt hij aan dat de profileringsgebieden van de universiteit op de schop gaat en de faculteit mede gaat inzetten op kunstmatige intelligentie. Als laatst doet hij een beroep op de ethiek van wetenschappers. ‘Want wetenschap dient de maatschappij’, zegt De Snoo. Het is daarom belangrijk dat wetenschappers nadenken over de gevolgen van nieuwe inzichten en mogelijkheden, vindt hij.

Martina Vijver

Ook Martina Vijver neemt haar verantwoordelijkheid als wetenschapper. In haar publiekslezing waarschuwt ze voor de vaak nog onbekende gevaren van nanodeeltjes: extreem kleine deeltjes die in producten zitten zoals tandpasta, zonnepanelen en binnenkort zelfs in medicijnen. Als hoogleraar Ecotoxicologie is het haar taak om te onderzoeken wat de effecten van deze nanodeeltjes zijn op het milieu. ‘Nanodeeltjes gedragen zich anders dan moleculen’, zegt Vijver. Ze lossen vaak niet op in vloeistoffen en worden anders door organismen opgenomen dan moleculen.

Enorme impact

Juist doordat nanodeeltjes zich anders gedragen dan we gewend zijn, is het nodig om meer onderzoek te doen naar de veiligheid van deze deeltjes, draagt Vijver aan. Daarom onderzoekt haar groep hoe nanodeeltjes opgenomen worden in organismen zoals de watervlo en zebravislarven. Uiteindelijk hoopt ze hiermee de invloed van nanodeeltjes op ecosystemen te voorspellen. Tot slot benadrukt Vijver nogmaals het belang van veiligheidsstudies. ‘Vooral in de research & development-fase kan een beetje onderzoek al een enorme impact hebben.’

Wavelength Festival

Na de lezing van Vijver geeft Daniel Broncano met zijn klarinet een voorproefje op het Wavelength Festival, dat op 5 en 6 oktober voor de tweede keer plaatsvindt op het Leiden Bio Science Park. Broncano is oprichter van het klassieke muziek- en wetenschapsfestival, dat onder andere wordt gesponsord door de Universiteit Leiden. De klarinettist wil met zijn festival een brug slaan tussen klassieke muziek en wetenschap.

Crowdfunding, familiedag en hardloopwedstrijd

Uiteindelijk sluit De Snoo de opening af door een aantal spannende aankomende W&N-evenementen onder de aandacht te brengen. Zo zijn vrienden, familie en kinderen op 6 oktober van harte welkom bij de eerste Leiden Science Family Day om een kijkje achter de schermen te nemen. Daarnaast vraagt De Snoo steun voor de crowdfundingsactie van de iGEM-studenten, die antibioticaresistentie willen bestrijden. Als laatst noemt hij de Leiden Science Run op 29 september, waar teams lopen voor de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Voor het eerst dit jaar presenteren deze evenementen zich tijdens de borrel in de centrale hal.