Eerste open access online platform internationale kinderrechten

Onlangs is de Leiden Children’s Rights Observatory gelanceerd door de afdeling Jeugdrecht van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.

De Leiden Children's Rights Observatory is het eerste open access online platform op het gebied van internationale kinderrechten dat jurisprudentie voorzien van noten publiceert. Noten bij de beslissingen van het Comité van de Rechten van het Kind op basis van het derde Facultatief Protocol bij het Verdrag inzake de Rechten van het Kind zullen hier worden gepubliceerd.

De eerste noot is geschreven door prof. mr. Julia Sloth-Nielsen en kunt u hier lezen. Ze becommentarieert een uitspraak met betrekking tot de uitzetting van een kind vanuit Denemarken naar Somalië waarbij het risico op besnijdenis bestaat.

De redactie bestaat uit prof. mr. Ton Liefaard (voltijds hoogleraar kinderrechten aan de Universiteit Leiden, bekleedt sinds 15 maart 2012 de UNICEF-leerstoel kinderrechten) prof. mr. Jaap Doek, (emeritus hoogleraar familie- en jeugdrecht aan de Vrije Universiteit en gastdocent aan de Universiteit Leiden ), prof. mr. Julia Sloth-Nielsen (hoogleraar kinderrechten in ontwikkelingslanden aan de Universiteit Leiden) en mr. Daniella Zlotnik (alumni van de Master of Laws: Advanced Studies in International Children’s Rights (LL.M.).

Thans worden enkel nog uitspraken van het Comité van de Rechten van het Kind becommentarieerd en gepubliceerd. In de toekomst zullen mogelijk ook andere zaken relevant op het gebied van internationale kinderrechten worden belicht.