Universiteit Leiden

nl en

De winnaar van de Facultaire Onderwijsprijs 2018

Om onze toegewijde en uitstekende docenten de aandacht te geven die ze verdienen wordt elk jaar tijdens de opening van het facultaire jaar de Onderwijsprijs uitgereikt. Docenten worden genomineerd door studenten, studieverenigingen en studentleden van opleidingscommissies. Dit jaar waren er vier genomineerden en de winnaar is...

Olga van Marion

Van Marion  doceert de BA Nederlandse Taal en Cultuur en de MA Neerlandistiek, afdeling Historische Letterkunde en was genomineerd door een groep van haar studenten, wat best uniek is. Haar eindeloze enthousiasme is aanstekelijk en door haar innovatieve lesmethodes zijn haar colleges nooit saai.

Meer foto's van de feestelijke opening van het Facultair jaar vind je onderaan.

Hoe voelt het om deze prijs te krijgen, na twee keer genomineerd te zijn?

'Twee nominaties zijn natuurlijk al heel bijzonder. Maar ik kon echt wel een gat in de lucht springen! Het betekent waardering voor heel hard werken de afgelopen jaren. Om onderwijs te geven moet ik me 's avonds voorbereiden want overdag heb ik het vaak vrij druk. Thuis kan ik me concentreren en fantaseren over wat ik ga doen in die één of twee keer 45 minuten, met al die vakkennis in mijn hoofd. Want onderwijs geven is niet zoveel mogelijk vertellen in zo kort mogelijke tijd. Onderwijs geven is proberen ervoor te zorgen dat studenten zélf meer willen weten en zelf dingen gaan opzoeken. En uitleggen hóe je onderzoek doet. Dat doe je bijvoorbeeld door studenten te prikkelen, en de boel op z'n kop te zetten.’ 

Je bent door een groep studenten genomineerd. Waarom hebben ze jou opnieuw voorgedragen denk je?

'Dat vind ik een lastige vraag. Maar in de evaluaties van mijn colleges komt vaak het woord 'enthousiasme' terug. Dat klopt wel, dat zit gewoon in me en dat kan ik niet laten. Als ik een onderwerp behandel dan komt naar voren dat ik dat een prachtig onderwerp vind of dat we daar op dit moment veel mee kunnen.'

Wanneer hou jij het meest van je docentschap?

'Als ik naar college fiets ben ik al aan het repeteren, merk ik. Dan komen er al hele zinnen uit en maak ik gebaren met m’n armen. Dat zal wel een gek gezicht zijn, maar ja. Het heeft ermee te maken dat we als docenten hard werken aan de voorbereiding en dat we ons flink concentreren op de uren van interactie met de studenten. Die spanning van tevoren, ik geloof dat ik daar het meest van hou.'

Wat is daarbij je visie of doel?

'Het doel van onderwijs is studenten te helpen om kritisch en zelfstandig te zijn in hun leven. We hebben niets aan burgers die geleerd hebben de ‘juiste’ antwoorden te geven als we op een knop drukken. Een student die in wetenschap of praktijk actief aan de slag gaat met wat we tijdens college hebben besproken, is een prachtmens.'

Welke onderwijsvormen gebruik je? 

'Ik gebruik vaak verschillende onderwijsvormen. Dat doe ik ook wanneer ik een lezing geef. Eerst ga ik de verwachtingen van mijn publiek in kaart brengen. Ik vraag bijvoorbeeld wat ze van een bepaald onderwerp denken. Dat voeren ze op hun telefoon in en dat verschijnt naast ons op een groot scherm. Daar haak ik op in. En dan kom ik met het deel onderzoek dat ik die dag voor het voetlicht wil brengen. Dat houdt het spannend want je weet nooit van te voren wat ze gaan antwoorden. Mijn colleges zijn altijd interactief, het is niet alleen maar luisteren.'

Wat is dé tip die je aan docenten of beginnend docenten zou willen geven?

'Ik kan natuurlijk niet zeggen, ga elke avond thuis je colleges voorbereiden. Mijn kind is al wat ouder, haar hoef ik 's avonds niet meer voor te lezen. Maar wat ik wel kan zeggen, verbind jouw onderzoek, wat je op dat moment aan het doen bent, met de colleges die je geeft. Dan gaat het vanzelf goed. Want vers onderzoek werpt altijd nieuw licht op de zaak. Je kuntuit de doeken doen hoe je er vroeger tegenaan keek. Maar dat je de dingen anders bent gaan zien door wat jij ontdekt hebt. Dat is ook wat we in Leiden nastreven. Het nieuwste onderzoek integreren in je onderwijs.' 

Wat is de Onderwijsprijs?

Elk jaar kunnen studieverenigingen en studentleden van opleidingscommissies docenten nomineren voor de Facultaire Onderwijsprijs. Na de nominatie bezoekt een speciale jury colleges van de genomineerde docenten en bepalen zij wie zich de beste docent van de faculteit mag noemen.

Meer over de Facultaire Onderwijsprijs

Fotoreportage van de feestelijke opening van het Facultair jaar

Foto's gemaakt door fotograaf Eelkje Colmjon. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie