De Facultaire Onderwijsprijs Geesteswetenschappen 2018

Wie wint dit jaar de Onderwijsprijs van de Faculteit Geesteswetenschappen? Wie moet volgens studenten met deze felbegeerde blijk van waardering naar huis? Maak kennis met vier bevlogen docenten. Over hersenen die draaien op topsnelheid, experimentele onderwijsvormen en hoe je het kwartje hoort vallen. Op woensdag 5 september wordt tijdens de opening van het facultair jaar de winnaar bekend gemaakt.

Jeroen Duindam

Doceert: BA Geschiedenis

Wanneer hou jij het meest van je werk als docent?

"De groei van studenten in een kleinschalig onderzoekscollege is een beloning voor de docent. Sommige kleine groepen werken overigens zo goed dat de studenten veel aan elkaars succes bijdragen, maar ook grootschalig onderwijs kan bijzonder zijn. In een hoorcollege voel je soms hoe het kwartje bij de toehoorders valt. Uit beide werkvormen haal ik veel voldoening."

Waarom denk je dat je genomineerd bent?

"Lastige vraag. Zeker niet door spannende nieuwe onderwijsfoefjes of gebruik van moderne technologie. Misschien door mijn grote fascinatie voor het vakgebied die ik hoop te kunnen overdragen. Misschien door mijn neiging veel commentaar op geschreven werk te geven. Daarmee geef je studenten een touwladder naar een hoger niveau, maar teveel commentaar kan ook ontmoedigend zijn. Het blijft dus zoeken naar een balans."

Olga van Marion

Doceert: BA Nederlandse Taal en Cultuur, afdeling Historische Letterkunde

Wat vind je eigenlijk zo leuk aan doceren?

"We zijn als docenten te midden van studenten op ons allerslimst, de hersenen draaien op topsnelheid, dat is een geweldige sensatie. Dan komt alles samen waar we zo hard aan hebben gewerkt. We hebben veel kennis vergaard, onderzoek gedaan en samengewerkt in projecten. Tegelijkertijd hebben we onszelf ook getraind om zo duidelijk mogelijk te verwoorden wat de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek zijn. Op college komt dat er allemaal uit, tegelijk, hoe mooi is dat?"

Waarom denk je dat je genomineerd bent?

"Net als zoveel andere collega’s probeer ik de collegestof enthousiast voor het voetlicht te brengen door expressief te zijn en vragenderwijs te werk te gaan. Als de stof zich ervoor leent, stel ik vragen  met behulp van Mentimeter of Kahoot!, waardoor er een gezonde competitieve sfeer ontstaat. Ik geniet ervan om tijdens college een zekere spanning op te bouwen en te proberen die zo lang mogelijk vast te houden."

Krista Murchison

Doceert: BA Engelse Taal en Cultuur

Wanneer hou jij het meest van je werk als docent?

"Ik vind het vooral leuk om mezelf uit te dagen in mijn docentschap door nieuwe onderwijsstrategieën uit te proberen. Zo heb ik bijvoorbeeld een nieuwe activiteit bedacht, die werd geleid door de studenten zelf, waarbij ze hun taal-, samenwerkings- en analytische vaardigheden konden ontwikkelen; onze klas heeft een nieuwe digitale editie van een middeleeuwse tekst gemaakt. Ik kan er erg van genieten wanneer zo’n experiment aanslaat."

Waarom denk je dat je genomineerd bent?

"Daar kan ik alleen maar naar raden, maar een rode draad door mijn cursusevaluaties is dat mijn colleges als stimulerend en interactief gezien worden. Zo heb ik veel positieve reacties ontvangen over mijn klasactiviteiten, zoals online quizzen, samenwerkingsactiviteiten, en interactieve digitale projecten. Ik denk dat veel studenten dat leuk en waardevol vinden."

Rogier te Paske

Doceert: BA Taalwetenschap

Wat vind jij het allerbelangrijkste bij doceren?

"Het is een constante balans om je college aantrekkelijk, interessant en begrijpelijk te maken voor alle soorten studenten. Ook voor studenten die misschien niet verdergaan met het vak. Ik heb dit geprobeerd door de vrij abstracte, en voor sommigen taaie, collegestof luchtig en tegelijkertijd gestructureerd en analytisch over te brengen. Dit in combinatie met een vleugje humor waar het mogelijk was."

Waarom denk je dat je genomineerd bent?

"Dit blijft voor mij, en wellicht geldt dit voor elke bescheiden docent, een oprecht lastige vraag omdat ik alleen maar naar het antwoord  kan gissen. Het veiligst is daarom om me te beroepen op de kritische opmerkingen van de studenten: volgens hen ben ik geduldig en toon ik betrokkenheid met de student. Dankzij mijn passie voor het vak lukt het me om mijn enthousiasme over te dragen."

De Onderwijsprijs Geesteswetenschappen

Goed onderwijs hoort bij de Universiteit Leiden. Om goed onderwijs te belonen en de belangrijke rol van de docent zichtbaar te maken, wordt jaarlijks de Facultaire Onderwijsprijs Geesteswetenschappen uitgereikt. Een docent wordt genomineerd door studenten en vervolgens beslist een jury wie de prijs in ontvangst mag nemen. De winnaar van 2018 wordt op 5 september tijdens de opening van het facultair jaar bekendgemaakt.