Stilstaan bij verleden, heden en toekomst van het Arsenaal

Zaterdag 30 juni vond de alumnimiddag China-, Japan- en Koreastudies plaats, tevens afscheid van het Arsenaal. Dit was de allerlaatste keer dat (oud-)studenten en medewerkers even naar binnen konden lopen voordat het gebouw wordt gerenoveerd en heringericht.

Herinneringen ophalen

Sinds 1981 konden studenten van Oost-Aziatische talen en culturen (Sinologie, Japanologie en later ook Koreanistiek) op de binnenplaats van het Arsenaal afspreken, onder de trap aan de ronde tafeltjes studeren en zenuwachtig om een inzage van het laatste tentamen vragen bij docenten. De docenten en andere medewerkers hadden daar hun kantoor, postvak en dagelijkse wandeling naar de koffieautomaat.
Om officieel afscheid te nemen van het Arsenaal, organiseerde de Oost-Azië sectie van de Universiteit Leiden in samenwerking met studieverenigingen LVSJK Tanuki en SVS en de Alumnivereniging “Van hier tot Tokyo” op zaterdag 30 juni een bijeenkomst voor stafleden, studenten en alumni om samen herinneringen op te halen, elkaar te ontmoeten en afscheid te kunnen nemen van de voormalige thuisbasis.

Rijke historie

Naast het borrelgedeelte van de dag werden ook presentaties gegeven om stil te staan bij verleden, heden en de toekomst van het Arsenaal. Over het verleden hield Leids stadshistoricus dr. Cor Smit een interessant verhaal, hij liet ook veel afbeeldingen zien van de rijke historie van het Arsenaal en Doelenterrein. Na het verhaal over de functie en bestemming van het Arsenaal door de jaren heen werd de toekomst uitgelicht door arch. Elisa Meijer. Het voorlopig sluiten en herinrichten van het Arsenaal is natuurlijk niet zonder doel, en dit werd ons stap voor stap duidelijk gemaakt door de spreekster. Om het verhaal over het Arsenaal af te sluiten vertelde Prof.dr. Ivo Smits ons wat er is gebeurd met de East Asian Library en de nieuwe Asian Library in de Universiteitsbibliotheek. Zoals veel alumni, maar ook een aantal huidige studenten, zich kunnen herinneren zat er vroeger een bibliotheek in het Arsenaal. Deze is vorig jaar verhuisd naar een nieuwe, moderne locatie bovenop de UB aan de Witte Singel.

Bijpraten tijdens de borrel

Tijdens de presentaties was de bar gewoon open, want wat is een afscheid nou zonder een drankje? Bemand door bestuursleden van LVSJK Tanuki, SVS én vrijwilligers uit de verenigingen werd iedereen snel van een drankje voorzien. Daarnaast was er veel aandacht besteed aan de aankleding van het Arsenaal, want het moest er ondanks de toch wat droevige gelegenheid wel een beetje feestelijk en gezellig uitzien. Grote gouden ballonnen in de vorm van cijfers spelden “1981” uit, het jaar dat de studies in het gebouw trokken. Daarnaast waren foto’s van oude besturen op de muren geplakt, en was de grote plant in het midden van het Arsenaal als een aparte kerstboom behangen met kleurrijke en zwart-wit foto’s van studenten van de verschillende studies van de afgelopen decennia.

Het evenement duurde maar drie uur, maar in dit korte tijdsbestek is veel besproken, gelachen en gedronken. Met ruim 150 aanwezigen was het afscheid van het Arsenaal een erg gezellige middag, waar jong en oud elkaar kon ontmoeten om samen herinneringen op te halen en stil te staan bij het gebouw waarin zij 37 jaar thuiswaren.

Door Joosje Smit, Assessor Intern der LVSJK Tanuki en student Japanstudies