Marc Koper nieuwe voorzitter International Society of Electrochemistry

Marc Koper, hoogleraar Katalyse en oppervlaktechemie, is verkozen als nieuwe voorzitter van de International Society of Electrochemistry (ISE). Vanaf januari 2019 is hij eerst twee jaar ‘gekozen voorzitter’, gevolgd door twee jaar als voorzitter en twee jaar als aftredend voorzitter.

ISE

Het ISE streeft ernaar om de elektrochemische wetenschap en technologie vooruit te brengen, haar kennis te verspreiden en om internationale samenwerkingen op het gebied van elektrochemie te promoten. Het ISE is ervan overtuigd dat Kopers ervaring zal helpen om haar leden te dienen en de doelen van de vereniging te bereiken, zegt de huidige ISE-voorzitter Philip N. Bartlett.

Duurzame energie

Marc Koper is een internationaal vermaard elektrochemicus. Hij doet fundamenteel onderzoek naar wat er precies gebeurt aan het oppervlak van elektroden, op atomaire schaal. Zijn fundamentele ontdekkingen bieden inzichten die nuttig zijn voor toepassingen in de duurzame energie. Zo maakt zijn onderzoek het mogelijk om betere katalysatoren te ontwikkelen voor de omzetting van koolstofdioxide in brandstoffen. Een ander voorbeeld is de productie van energie uit elektriciteit en water, waarvoor de huidige technologie nog te duur is om op grote schaal te gebruiken.

‘In de sterren’

Zag Koper dit aankomen? ‘Een aantal jaar geleden was ik vicepresident en in 2016 was ik de hoofdorganisator van de Annual Meeting van ISE in Den Haag, dus deze verkiezing stond al een beetje “in de sterren geschreven”. Dit is natuurlijk een grote eer en een kans om iets te betekenen voor de internationale elektrochemiegemeenschap, in een tijd waarin elektrochemie veel aandacht krijgt vanwege de energietransitie. Mijn vroegere PhD-begeleider Sluyters schreef mij dat ik de tweede Nederlandse voorzitter wordt, na Ketelaar in de jaren zestig. Dat maakt het extra speciaal.’

Doelen

'De internationale maar zeer collegiale sfeer bij ISE – met haar kwalitatief hoogstaande wetenschappelijke bijeenkomsten – is iets heel speciaals en iets wat beschermd, behouden en gepromoot moet worden. ISE biedt elektrochemici van over de hele wereld een platform. Volgend jaar hebben we onze eerste Annual Meeting in Afrika, een beslissing die ik gesteund heb toen ik vicepresident was. Dit vooruitziende non-profit karakter van ISE is iets wat ik waardeer en hoop verder te versterken.’

Prijzen

In het verleden heeft Koper de Hellmuth Fischer Medal 2012 ontvangen van de German Society for Chemical Technology, de Carl Wagner Memorial Award 2013 van de American Electrochemical Society, de Brian Conway Prize 2016 van het ISE en de Faraday Medal 2017. Daarnaast is Koper in 2017 benoemd tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).