Alexandre Afonso wint NWO Vidi

Negen talentvolle Leidse onderzoekers hebben een Vidi- subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De Faculteit Governance and Global affairs wordt vertegenwoordigd door Axelandre Afonso van het Instituut Bestuurskunde en de toekenning van de Vidi- subsidie voor zijn onderzoek ‘Grote Welvaartsstaten, Gesloten Grenzen?’.

Grote Welvaartsstaten, Gesloten Grenzen?

In het onderzoek van Afonso wordt de evolutie van welvaartsstaten en arbeidsmigratiebeleid in West- Europa geanalyseerd. Door verschillende landen te vergelijken over een langere periode wordt er onderzocht of er een afweging bestaat tussen sociale zekerheid en openheid voor migratie.

Vidis

Vidi- subsidies zijn voor wetenschappers met al enige onderzoekservaring om een eigen onderzoekslijn op te zetten of uit te bouwen. In totaal dienden 571 onderzoekers een onderzoeksproject in bij het NWO. Daarvan werden er 86 aanvragen gehonoreerd. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoek, het innovatieve karakter van het onderzoek,  de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting.