Marieke Liem in Trouw over de terroristische dreiging in Nederland

Marieke Liem, Universitair Hoofddocent bij het Institute of Security and Global Affairs (ISGA), is geïnterviewd door Trouw over de opinie van Nederlanders over het dreigingsbeeld: “Nederlanders reageren relatief nuchter op aanslagen in buurlanden en de mogelijke risico’s van een terroristische dreiging”.

Volgens Liem lijkt er gewenning op te treden nu het dreigingsniveau al langer zo hoog staat. Daarnaast blijkt het uit onderzoek dat Nederlanders zich drukker maken over een aanslag in zijn eigen stad dan op henzelf én dat Nederlanders het idee hebben dat de overheid genoeg doet tegen dreigende aanslagen. Deze opvattingen wijzen op realisme en redelijk stabiel vertrouwen in de overheid. Die nuchtere Nederlandse houding zou zomaar kunnen omslaan als ook Nederland naar het hoogste dreigingsniveau gaat, zegt Liem. Tot die tijd is het vooral oppassen met de voorlichting.

Lees hier het volledige artikel