Prof. Ton Liefaard verzorgde diesrede bij Universiteit van Curaçao

Op vrijdag 12 januari 2018 vierde de Universiteit van Curaçao haar 39ste verjaardag. Prof. mr. Ton Liefaard, hoogleraar kinderrechten en UNICEF-leerstoelhouder, verzorgde de diesrede getiteld: “20 jaar VN-Kinderrechtenverdrag: Hoe serieus nemen we kinderen werkelijk?”

Prof. Liefaard besprak dat het VN-Kinderrechtenverdrag ons denken over kinderen fundamenteel heeft veranderd. Desondanks zijn er nog grote uitdagingen die in de weg staan aan volledige implementatie van kinderrechten op nationaal niveau; 1) kinderrechten worden vaak gefragmenteerd benaderd, zonder dat duidelijk is wie waarvoor eindverantwoordelijk is; 2) kinderen worden nog lang niet altijd voor vol aangezien en dat uit zich o.a. in uitsluiting van bepaalde groepen kinderen en geweld tegen kinderen; 3) kinderen worden nog onvoldoende in staat gesteld om te participeren in besluitvorming die hen raakt.

Geïnteresseerden kunnen de volledige diesrede online bekijken.

Voor meer informatie over de aanstaande Spring School ‘Frontiers of Children’s Rights in the Caribbean Region’, van 5 tot 9 maart 2018 in Curaçao, bezoek onze website.