Alireza Mashaghi Tabari Ontdekker van het Jaar 2017

Met een grote meerderheid van stemmen is medicijnonderzoeker Alireza Mashaghi Tabari gekozen tot Ontdekker van het Jaar 2017 van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen. Dat maakte rector Carel Stolker bekend tijdens de facultaire nieuwjaarsreceptie op 9 januari. Docent van het Jaar werd computerwetenschapper Kristian Rietveld en de juryprijs voor het beste proefschrift ging naar wiskundige Stéphanie van der Pas.

Recordaantal stemmen

Maar liefst 3966 collega’s, studenten, alumni en externen brachten hun stem uit voor de publieksonderscheiding van de C.J. Kokprijs, zoals de prijs voor de Ontdekker van het Jaar officieel heet. Zowel Mashaghi als de winnaar van de tweede prijs, natuurkundige Scott Waitukaitis, en nummer drie, bioloog Xiaorong Zhang, voerden stevige kiescampagnes, getuige de grote hoeveelheid stemmen afkomstig uit hun herkomstlanden. Zo verscheen zelfs een nieuwsbericht bij een Iranees persbureau over Mashaghi’s kandidatuur. Nog nooit in de 15-jarige geschiedenis van de verkiezing kwamen zoveel stemmen binnen. In de einduitslag is de grootte van de verschillende instituten meegewogen.

Alireza Mashaghi Tabari ontvangt van rector magnificus Carel Stolker de C.J. Kok Prijs als Ontdekker van het jaar 2017

Eiwitten die andere eiwitten helpen vouwen

Mashaghi bestudeert eiwitten die andere eiwitten helpen vouwen. Hij gebruikt daarvoor geavanceerde technieken op het niveau van individuele moleculen. Gedetailleerde kennis over deze chaperonne-eiwitten is nodig om meer inzicht te krijgen in ziekten die berusten op verkeerde eiwitvouwing, zoals de ziekte van Alzheimer. Uiteindelijk hopen wetenschappers medicijnen te ontwikkelen die werken op de chaperonne-eiwitten, of die zelf fungeren als chaperonne-eiwitten.

Toponderscheidingen en nieuwe opleidingen

Alle drie de facultaire prijswinnaars ontvingen 2.500 euro. De prijsuitreikingen maakten onderdeel uit van de jaarlijkse W&N-nieuwjaarsreceptie op dinsdagmiddag 9 januari. Decaan Geert de Snoo trapte de bijeenkomst in de volle C1-zaal af. In vogelvlucht nam hij de toehoorders mee door het jaar 2017, waarin onderzoekers van de faculteit onder meer beloond werden met een Spinozapremie, ERC Advanced en Starting Grants en meerdere Vidi- en Veni-subsidies. Ook het onderwijs van de faculteit staat niet stil, met volop voorbereidingen voor de nieuwe interfacultaire bachelor Urban Studies (start in 2018), de nieuwe internationale bachelor Bioscience en - samen met Faculteit Governance and Global Affairs - de master Governance and Sustainability (beide beginnend in 2019).

Twee steden, drie campussen

Na het welkomstwoord volgde een muzikaal intermezzo door Three/Third XL,  waarvan assessor Bernice Dekker een van de frontvrouwen is. Rector magnificus Carel Stolker vervolgde het programma. In zijn verhaal legde hij de nadruk op de identitieit van de Universiteit Leiden: één universiteit, twee steden, en drie campussen. De in Leiden en Den Haag gevestigde universiteit is volop actief op drie lokaties, lichtte hij toe: de binnenstad van Leiden, Campus Den Haag, en het Bio Science Park. Met name de Haagse lokatie, waaraan ook de faculteit W&N in toenemende mate deelneemt, groeit momenteel onstuimig.

Stéphanie van der Pas ontvangt van rector Carel Stolker de C.J. Kokprijs voor het beste proefschrift van 2017

Effecten schatten

Uit handen van de rector ontving wiskundige Stéphanie van der Pas daarna de C.J. Kokprijs voor het beste proefschrift van 2017. Haar proefschrift vormde reeds de basis voor zeven gepubliceerde of geaccepteerde artikelen, waar twee gemiddeld is in de wiskunde. Volgens de voordracht kon deze overdaad tot stand komen door de buitengewone excellentie en doelgerichtheid van de promovendus. Van der Pas’ proefschrift gaat onder meer over het schatten van parameters onder sparsity constraints. Dit gaat om modellen waarbij zeer veel actoren mogelijk bijdragen aan het te modelleren effect, maar slechts weinig actoren daadwerkelijk bijdragen aan dat effect. Door die informatie in te bouwen in de methode, kunnen ruis en andere toevalsfluctuaties worden uitgefilterd, bewees Van der Pas. Behalve deze horseshoe-methode behandelt zij in haar proefschrift nog drie heel andere, sterk uiteenlopende onderwerpen.

Kristian Rietveld ontvangt de FWN Onderwijsprijs 2017 uit handen van assessor Bernice Dekker

Gepassioneerd en enthousiast

Uit handen van assessor Bernice Dekker ontving informaticus Kristian Rietveld de FWN Onderwijsprijs 2017 voor de vakken Programmeertechnieken, Computerarchitectuur en Operating Systems van de bachelor Informatica. Rietveld heeft zich ingezet bij de ontwikkeling en uitvoering van nieuwe vakken en geeft deze gepassioneerd, waarbij hij zijn enthousiasme goed weet over te brengen op zijn studenten. Volgens de opleidingscommissie van Computer Sciences heeft Rietveld voor de bachelorstudenten een positieve uitwerking op hun ervaring van het onderwijs en leert hij studenten zelfstandig de betreffende vaardigheden eigen te maken. Met het prijzengeld wil Rietveld een circuitbord met chip aanschaffen, voor gebruik in zijn lessen over computerarchitectuur. Naast Rietveld vormden scheikundige Sylvestre Bonnet en bioloog Michiel Hooykaas de top 3 van de jury.