Mensenrechten in Azië: hoe verder met Myanmar?

Op maandag 11 december gaf mensenrechtenactiviste Wai Wai Nu uit Myanmar een gastlezing ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Rechten van de Mens.

Mw. Wai Wai Nu is afkomstig uit Myanmar. In dit land – dat van oudsher ook onder de naam Birma bekend staat – heeft zij verschillende NGO’s opgericht. Op 18-jarige leeftijd, in 2005, werd zij met haar familie gevangengezet in de beruchte Insein gevangenis in Yangong. Pas in 2012 werd zij, onder internationale druk, vrijgelaten. Inmiddels woont ze in de VS, waar zij aan de universiteit van Berkeley een speciaal LLM-programma volgt.

Wai Wai Nu heeft in de afgelopen jaren internationale bekendheid gekregen met haar inzet voor de rechten van de mens. Ze nam het initiatief voor de populaire #MyFriend campagne om rassenhaat tegen te gaan: vrienden met verschillende etnische en religieuze achtergronden gaan samen op de foto en delen deze foto’s vervolgens via de sociale media. Daarnaast trad ze veelvuldig op bij internationale conferenties en was zij onder meer bij de BBC te zien. In maart 2017 riep TIME Magazine haar uit tot een van de 'next generation leaders’.

Wai Wai Nu en Rick Lawson

Hoogleraar Rick Lawson, die Wai Wai Nu naar Leiden haalde, is heel blij met deze gastspreker: “Wie de krant openslaat, ziet hoe vreselijk de situatie in Myanmar is. Honderdduizenden Rohingya’s zijn van huis en haard verdreven, en de crisis gaat maar door. Vorige week nog sprak ook de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken van etnische zuiveringen. Met Wai Wai Nu hadden we een spreker die de situatie van nabij kent. Ik vind het knap hoe ze, ondanks alles, er in slaagt een heel krachtige positieve boodschap te brengen. En haar thematiek, mensenrechten in Azië, sluit natuurlijk heel goed aan bij het Leiden Asia Year”.

Wai Wai Nu is de zevende spreker in de Raymond and Beverly Sackler Distinguished Lecture Series on Human Rights. Eerdere sprekers waren onder andere president Jean-Paul Costa van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en Judge Albie Sachs van het Zuid-Afrikaanse Constitutionele Hof.

(Fotografie: Jeroen Hiemstra)