Dit was het Leiden Asia Year

Het jaar 2017 was het Leiden Asia Year. Leiden heeft al eeuwenlang banden met en kennis over het continent, en het afgelopen jaar werden daar de spotlights op gezet.

Het hoogtepunt van het jaar was ongetwijfeld de opening van de nieuwe Asian Library. Koningin Máxima opende de nieuwe bibliotheek op 14 september. De Asian Library is gevestigd in een nieuwe opbouw op de Universiteitsbibliotheek en is een schatkamer voor onderzoekers en studenten van Aziatische talen en culturen. De Asian Library omvat 30 kilometer aan materiaal. In de Pieterskerk nam de koningin ook een boek over de bijzondere collecties van de Asian Library in ontvangst.

Culturele workshops en conferenties

De opening van de Asian Library was slechts één van de ongeveer 250 evenementen die de Universiteit Leiden in nauwe samenwerking met tachtig Leidse partners organiseerde in het kader van het Leiden Asia Year. Zo konden studenten, medewerkers en andere geïnteresseerden het hele jaar deelnemen aan Aziatische kalligrafie-, dans- of kookworkshops. Daarnaast waren er talloze conferenties en tentoonstellingen over alles wat maar met het uitgestrekte continent te maken heeft.

Panji-tales

Een ander hoogtepunt was de erkenning van de collectie Panji-manuscripten als werelderfgoed door UNESCO. De Universiteitsbibliotheek beheert meer dan 250 eeuwenoude verhalen over de mythische Javaanse prins Panji. Het zijn unieke handgeschreven stukken in allerlei soorten, maten en talen. Momenteel digitaliseert de Universiteitsbibliotheek de oude manuscripten. Omdat dat een kostbaar en tijdrovend karwei is, is onlangs een crowdfundingsactie gestart.

Internationale bezoeken

Een Aziëjaar is natuurlijk niet compleet zonder internationale uitwisseling. In 2017 brachten Leidse delegaties dan ook bezoeken aan China, Zuid-Korea en Japan. Met Japan heeft Leiden al eeuwen hechte banden, en die banden werden tijdens dit bezoek verstevigd. Zo heeft de gemeente Leiden sinds dit jaar een stedenband met de stad Nagasaki. Natuurlijk werden er ook wederbezoeken afgelegd, bijvoorbeeld door een hoge Chinese delegatie.