Bliksembezoek van hoge Chinese delegatie

Een hoge delegatie uit China bezocht op 6 november de Universiteit Leiden. Het gezelschap van ongeveer 25 leden van de CPPCC – een Chinees adviesorgaan vergelijkbaar met de Eerste Kamer – bezocht de Oude Sterrewacht, de Hortus botanicus en de Asian Library.

De Chinese People's Political Consultative Conference (CPPCC) onder leiding van Wenyi Lin is een belangrijk adviesorgaan binnen de Chinese Overheid en qua invloed vergelijkbaar met de invloed van de Eerste Kamer in Nederland. De delegatie van ongeveer 25 Chinezen bezocht de universiteit maandagochtend. Naast de CPPCC waren ook vertegenwoordigers van de Chinese Ambassade aanwezig, onder wie ambassadeur Ken Wu.

De complete Chinese delegatie

Reputatie

De universiteit is vereerd met het bezoek. Het is het hoogste officiële diplomatieke bezoek van China aan Nederland dit jaar. De delegatie is maar kort in Nederland. Hoofddoel is een bezoek aan de Eerste Kamer, de Nederlandse tegenhanger van CPPCC. Het is bijzonder dat de delegatie tijdens haar korte bezoek ook de Universiteit Leiden aandoet. ‘Simply because of the great reputation your university enjoys in the world and your rich history and achievements in sinological studies’, aldus Wenyi Lin, vice-voorzitter van CPPCC.

Wenyi Lin, vice-voorzitter van CPPCC

Chinastudies

De Leidse universiteit heeft als enige in Nederland een opleiding Chinastudies en een Asian Library met vooraanstaande collecties, onder meer uit China. Voor de universiteit is China daarnaast een belangrijke partner. Er wordt volop samengewerkt met Chinese universiteiten voor uitwisseling van studenten, onderwijs en onderzoek.

Rector magnificus Carel Stolker brengt een toost uit op het bezoek van CPPCC

Lunchbijeenkomst

Wenyi Lin ontving in de Asian Library het boek Discovery met daarin de hoogtepunten van de universitaire collecties. Het bezoek werd afgesloten met een lunchbijeenkomst in het Academiegebouw. Rector magnificus Carel Stolker trad op als gastheer. Hij werd vergezeld door collegelid Martijn Ridderbos (vicevoorzitter) en enkele decanen onder wie Pancras Hogendoorn (Geneeskunde/LUMC), Joanne van der Leun (Rechtsgeleerdheid) en Geert de Snoo (Wiskunde en Natuurwetenschappen). Ook oud-rector Douwe Breimer was aanwezig. Verder schoven diverse hoogleraren van Chinese studies aan.