Banden smeden in het buitenland

In 2017 haalde de Universiteit Leiden de banden aan met veel buitenlandse partners. Op die manier brengen we buitenlands talent naar Leiden, en kunnen onze studenten en wetenschappers ervaring opdoen over de grens. We blikken terug op vier buitenlandreizen.

Marokko: nieuwe uitvalsbasis voor onderzoek Arabische wereld

Meer kennis over Marokko en de Arabische wereld is cruciaal voor de internationale relaties én de Nederlandse samenleving. Dat benadrukten toenmalig minister Bussemaker van OCW en burgemeester Aboutaleb van Rotterdam toen zij op 1 maart het vernieuwde Nederlands Instituut in Marokko (NIMAR) in Rabat heropenden. Hierdoor kunnen meer Nederlandse studenten in Rabat studeren.

Naast onderwijs faciliteert het instituut, dat sinds 2016 deel uitmaakt van de Universiteit Leiden, ook onderzoek en is het een expertisecentrum voor de Nederlandse samenleving. Bussemaker: ‘Het NIMAR kan de werelden van Nederland en Marokko dichter tot elkaar brengen door kennis over Marokko, de Arabische wereld en de islam te delen.’ Rector magnificus Carel Stolker ondertekende in Rabat ook een overeenkomst met de Université Mohammed V om de samenwerking op diverse terreinen te verstevigen, onder andere op het gebied van Museum Studies en African Studies.

De Marokkaanse minister van Cultuur Mohamed Amine Sbihi en toenmalig Nederlandse minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker.

China en Zuid-Korea: samenwerken met ‘academische krachtpatsers’

De Leidse delegatie bezocht in mei 2017 twee Chinese universiteiten, Tsinghua University en Xi'an Jiaotong University. Met deze instellingen zijn nieuwe samenwerkingsovereenkomsten zijn gesloten, onder andere over een gezamenlijke Summer School en joint PhD-programma, en over de uitwisseling van hoogleraren en onderzoekers. ‘China is een academische krachtpatser geworden en daarom breidt de Universiteit Leiden haar samenwerking met universiteiten in dit land graag uit,’ zei rector magnificus Carel Stolker tijdens die gelegenheid.

In dezelfde maand werden ook in Zuid-Korea universiteiten bezocht, namelijk de Sungkyunkwan University en Yonsei University. Er werd bekeken hoe we de mogelijkheden voor samenwerking kunnen verbreden. Ook stonden in beide landen ontmoetingen met toekomstige studenten en met Leidse alumni op het programma.

Rector magnificus Carel Stolker in gesprek met Leidse alumni in Zuid-Korea.

Mexico: brede delegatie op zoek naar overlap

Een delegatie van de Universiteit Leiden bezocht in oktober Mexico om samenwerking met universiteiten en wetenschapsfinanciers in dat land op te zetten, te bestendigen en uit te breiden. Rector magnificus Carel Stolker ondertekende onder meer overeenkomsten met de grootste universiteit van het land en met de belangrijkste onderzoeksfinancier. Daardoor kunnen Mexicanen beurzen aanvragen om in Leiden te promoveren.

Latijns-Amerika is één van de focusgebieden van de Universiteit Leiden. Van oudsher heeft de universiteit veel kennis in huis over de regio, bijvoorbeeld op het gebied van de culturen en talen van inheemse volkeren. De rector magnificus werd dan ook vergezeld door een brede delegatie van wetenschappers die ieder op hun eigen onderzoeksgebied samenwerking zochten met hun Mexicaanse collega’s. Stolker: ‘Er ontstaan altijd weer verrassende combinaties die je als bestuurder simpelweg niet bedenkt.’

Promovendus Iván Rivera Guzmán geeft uitleg over de geschiedenis van de oude stad Teotihuacan.

Japan: eeuwenoude banden verstevigd

Het bezoek aan Japan in november stond bol van de ceremonies en plechtigheden die de eeuwenoude band met de eilandengroep versterkten. Zo woonde de Leidse delegatie de officiële opening van de Dejima-brug bij. Dejima is een klein eilandje in Nagasaki en was van 1641 tot 1859 de locatie van een belangrijke Nederlandse handelspost. Het was een van de weinige plekken waar de Westerse wereld en Japan met elkaar in contact kwamen.

Ook was de Leidse delegatie aanwezig bij de ondertekening van de stedenband Leiden-Nagasaki door de Leidse burgemeester Henri Lenferink en zijn Japanse collega. Met de ondertekening werd een jarenlange vriendschapsband omgezet in een officiële stedenband. De goede band met Leiden is niet meer dan logisch: zo is de Universiteit Leiden de enige Nederlandse universiteit die een opleiding Japanstudies aanbiedt, heeft de stad een Japanmuseum, en is er in 2017 een gloednieuwe Asian Library geopend.

De brug van Dejima

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of