Online cursus voor diplomaten overbrugt percepties tussen islamitische en westerse wereld

Sinds 6 november kunnen ambtenaren in Nederland en diplomaten van Teheran tot Islamabad een online cursus volgen over de wederzijdse beeldvorming van het Westen en de islam. Hoogleraar Maurits Berger ontwikkelde de cursus samen met een aantal partners.

Berger analyseert in de cursus de mechanismen van wederzijdse beelden van de islamitische en westerse wereld, en de oorzaken en effecten daarvan op internationaal beleid. Cursisten worden uitgedaagd door middel van opdrachten te reflecteren op hun eigen situatie en werkveld. Onderwerpen als islamisering, democratie en mensenrechten komen hierbij aan bod.

De online cursus is onderdeel van de Leergang Islam in de Moderne Wereld voor Nederlandse diplomaten en staat vooralsnog alleen open voor deze groep en voor ambtenaren in Nederland, bijvoorbeeld van de Ministeries van Justitie, Binnenlandse Zaken en Defensie .  Maar het is niet uitgesloten dat de cursus in een later stadium een ‘exportproduct’ wordt; de Europese diplomatieke dienst EEAS (European External Action Service) in Brussel heeft al interesse getoond.

Novum

Berger – hoogleraar Islam en het Westen en directeur van de Leiden Islam Academie – is verantwoordelijk voor de Leergang Islam in de Moderne Wereld, ontworpen voor diplomaten en bestaand uit weblectures. De nieuwe online cursus is daarentegen interactief, met video’s, podcasts en activerende opdrachten, een novum in de diplomatieke wereld. Het onderwijs kan flexibel worden gevolgd.

‘De online cursus introduceert de deelnemer in de complexe wereld van beelden die de moslim en de westerse wereld van elkaar hebben,’ zegt Berger. ‘Beeldvorming heeft, meer dan het eigenlijke buitenlandse beleid, een enorme invloed op de internationale relaties tussen deze werelden.’

Krachten bundelen

Berger en een kerngroep van Leidse academici ontwikkelden de cursus in samenspraak met de Academie voor Internationale Betrekkingen van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en met advies van de International Crisis Group en het Leidse Center for Professional Learning; in dit bijzondere initiatief bundelden partners uit de academische, diplomatieke en non-profit wereld hun krachten.

De cursus is een co-creatie met het Centre for Innovation, de innovatie accelerator van de Universiteit Leiden die nieuwe technologische trends verkent in het onderwijs. Daar horen ook MOOCs, SPOCs en andersoortige online cursussen toe, zoals deze diplomaten en ambtenaren. Er is bewust voor gekozen om de kracht van online onderwijs in te zetten voor een ‘internationaal klaslokaal’ met diplomaten op posten in onder andere Teheran, Islamabad en Ankara. De ambtenaren in Nederland kunnen zo samen met collega’s van over de hele wereld een unieke leerervaring beleven. Ook het Centre for Professional Learning (CPL) is vanaf de start betrokken bij de ontwikkeling van het programma. Die betrokkenheid betreft de didactische opzet. Het is de bedoeling dat in de toekomst meer onderdelen van de Leergang Islam in de Moderne Wereld als online cursus beschikbaar komen.

De Leiden Islam Academie (LIA) is onderdeel van de Universiteit Leiden en combineert onderwijs en onderzoek met betrekking tot islam-gerelateerde onderwerpen voor studenten, professionals en geïnteresseerden. Dit traject is een co-productie van Leiden Islam Academie met CFI en met CPL. Het Centre for Professional Learning is vanaf de start betrokken bij de ontwikkeling van het programma en adviseert over de didactische opzet.

Meer informatie over (online) cursussen van de LIA.