Willemien den Ouden nieuwe wetenschappelijke directeur Instituut Publiekrecht

Prof. Willemien den Ouden is per 1 september 2017 de nieuwe wetenschappelijk directeur (WD) van het Instituut Publiekrecht. Zij volgt hiermee prof. Wim Voermans op die de afgelopen zeven jaar deze rol heeft ingevuld.

Als hoogleraar Staats- en Bestuursrecht aan de afdeling Staats- en Bestuursrecht en als research fellow van het E.M. Meijers Instituut, richt Willemien den Ouden zich vooral op het terrein van het bestuursrecht. Zowel in onderzoek als in onderwijs ligt haar expertise bij het Europees en Nederlands financieel bestuursrecht (subsidierecht, schaarse publieke rechten, tegemoetkomingen, het recht inzake Europese structuurfondsen en staatssteun en onderwijsbekostiging) en bij het algemeen bestuursrecht. Tevens was zij van 2012 tot 2016 Dean van de universitaire Honours Academy  en heeft zij dit honours onderwijs tot volle bloei gebracht.

Wim Voermans heeft zijn functie als WD met glans vervuld waarvoor de faculteit hem bijzonder dankbaar is. Naast zijn constructieve inbreng gaan we ook zijn bloemrijke metaforen in de bijeenkomsten missen. Omdat de WD’s van deze faculteit een sterk team vormen zijn we bijzonder blij met de bestuurlijk ervaren en initiatiefrijke Willemien den Ouden als opvolger en verheugen we ons van harte op de samenwerking.’ decaan prof. Joanne van der Leun.

'Het Instituut Publiekrecht is een groot instituut met veel toponderzoekers die ook een belangrijke bijdrage leveren aan het juridische onderwijs. De meeste zaken lopen dankzij het huidige Instituutsbestuur en in het bijzonder de huidige WD Wim Voermans al uitstekend! Ik verheug mij er vooral op de samenwerking tussen de verschillende afdelingen binnen het instituut te versterken, ik denk dat we nog meer van onze gezamenlijke kracht kunnen profiteren' prof. Willemien den Ouden.