Proefstuderen: Een dagje proeven op de faculteit

Op vrijdag 31 maart was het tijd voor Proefstuderen: aanstaande studenten volgen proefcolleges om alvast een indruk te krijgen van wat hen te wachten staat. Vier bezoekers vertellen over hun ervaring.

Pol (16) uit Rijen - Taalwetenschap

Pol zit in 5 gymnasium. “Ik vind etymologie heel interessant, maar daar is niet echt een studie voor. Taalwetenschap komt er het dichtst bij.” Pols huidige leraar klassieke talen studeerde ook taalwetenschap in Leiden en raadde Pol aan hier een kijkje te nemen. “Ik ben al naar de Open Dag gegaan en heb me toen aangemeld voor het proefstuderen,” vertelt hij. “Vandaag volgde ik een hoorcollege en een werkgroep. Ik had er niet echt een verwachting van, maar het was leuk! Ik denk wel dat ik in Leiden ga studeren.”

Monique (50) uit Den Haag – Chinastudies

Monique heeft twee dochters uit China en woonde zes jaar in het land. Nu haar dochters zijn opgegroeid, heeft ze tijd om een studie te volgen. “Ik heb altijd willen studeren, maar toen ik van het vwo kwam, was er geen geld voor. Nu kan het!” Dat Monique volgend jaar aan haar studie begint, stond al vast. “Maar het is leuk om de medestudenten te ontmoeten. Ik was niet de enige oudere student, zag ik.” Monique kijkt ernaar uit om de kennis die ze al heeft, uit te dagen en uit te breiden. “Op mijn leeftijd ben je van bepaalde zaken overtuigd, maar eigenlijk sta je er nooit bij stil waar die kennis op is gebaseerd. Dat ga ik volgend jaar volop doen.”

Zef (22) uit Harmelen – Geschiedenis

“Ik heb mijn propedeuse op de HBO-lerarenopleiding Geschiedenis gehaald, dus nu kan ik doorstromen naar een universitaire studie,” vertelt Zef. De proefcolleges sloten goed aan bij het huiswerk dat vooraf was opgegeven. Tijdens het proefstuderen leerde Zef ook hoeveel nadruk er in Leiden ligt op onderzoek en internationale relaties. “En in Leiden heb je als student veel keuzemogelijkheden, je kunt je studie ten dele zelf inrichten.” Zef is van plan om volgend jaar van Harmelen naar Leiden te verhuizen : “Ik wil er volledig voor gaan!”

Julien (18) uit Parijs – International Studies

In ongeveer drie uurtjes bracht de Thalys Julien en zijn vader van hun woonplaats Parijs naar Den Haag. Natuurlijk zijn er in Parijs meer dan genoeg universiteiten, maar als je naast je studie ook vloeiend Engels wilt leren spreken kun je volgens Julien beter niet in Frankrijk studeren. Zijn ouders leerden hem ook altijd met een open, internationale blik naar de wereld te kijken. Julien: "Daarom spreekt het mondiale karakter van International Studies mij zo aan, helemaal in een stad als Den Haag. In Frankrijk hoorde ik bovendien vaak goede verhalen over de Nederlandse universiteiten en Leiden in het bijzonder. Door het Proefstuderen heb ik nu een heel goed beeld van de opleiding gekregen. Ik heb mijn keuze gemaakt: in september verhuis ik naar Den Haag!"