Proefstuderen in nieuw Wijnhaven: modern en toch vertrouwd

Hoe informatief websites en brochures ook zijn, je weet pas écht hoe het voelt om te studeren wanneer je eenmaal zelf in de collegebanken zit. Het Proefstuderen in Den Haag op zaterdag 1 april werd dan ook drukbezocht door honderden geïnteresseerden uit binnen- en buitenland.

Primeur

De deelnemers aan het Proefstuderen kregen een bijzondere primeur dit jaar; het was namelijk de eerste editie in Wijnhaven, nu al met recht de trots van Campus Den Haag, waar drie faculteiten gezamenlijk hun opleiding presenteren. De enthousiaste scholieren, oriënterende studenten en geïnteresseerde ouders manoeuvreerden zich probleemloos door het frisse, lichte en ruim opgezette gebouw, dat naast modern en hedendaags ook gemoedelijk en vertrouwd aanvoelt. De bijzondere locatie van Wijnhaven, midden in het hart van de internationale stad van vrijheid, vrede en recht, zorgt er voor dat het gebouw binnen zo’n korte tijd al aanvoelt als een vanzelfsprekend onderdeel van meer dan vierhonderd jaar Leidse universiteitsgeschiedenis.

Twee nieuwe opleidingen

Naast het nieuwe gebouw kon men zaterdag ook kennismaken met twee volledig nieuwe opleidingen, die in september zullen starten in Den Haag: Security Studies en International Relations and Organisations. Net als de afgelopen zaterdag eveneens vertegenwoordigde opleidingen Bestuurskunde en International Studies, zijn deze studies nauw verbonden met de stad Den Haag en met elkaar, en werken de faculteiten intensief samen. Door dit alles heeft campus Den Haag een sterke internationale aantrekkingskracht, bleek zaterdag ook uit de aanwezige Proefstudeerders.

Foto's: Hielco Kuipers
Tekst: Coen van Beelen