Prestigieuze Journal of European Public Policy selecteert Leids onderzoek voor Special Issue

Het Journal of European Public Policy heeft de Special Issue dit jaar gewijd aan het thema European Union Enlargement and Integration Capacity, op voordracht van dr. Antoaneta Dimitrova, universitair hoofddocent van het instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. In de Special Issue zijn bovendien drie artikelen gepubliceerd van onderzoekers van hetzelfde instituut.

Het invloedrijke Journal of European Public Policy geeft elk jaar een Special Issue uit gewijd aan een belangrijk thema. Leids onderzoeker Dr. Antoaneta Dimitrova is dit jaar samen met Prof. Dr. Tanja A. Börzel van de Universiteit Berlijn en Prof. Frank Schimmelfennig van de Universität Zürich co-editor van een special issue over de oostelijke uitbreiding van de Europese Unie. Daarnaast zijn artikelen gepubliceerd met  promovenda Elitsa Kortenska en Dr. Dimiter Toshkov. Zowel het thema als de artikelen komen voort uit het recent afgeronde MAXCAP onderzoeksproject waar Dimitrova en haar collega’s in deelnamen.

Selectie

De totstandkoming van een Special Issue kent een langdurig selectieproces en staat borg voor hoogwaardige kwaliteit. Een Special Issue bestaat uit een aantal artikelen rondom één thema die double blind reviewed zijn. Het proces begint bij de keuze van een thema en selectie uit een aantal aanvragen.

De redactie van het Journal of European Public Policy koos het thema EU Integration Capacity voorgesteld door Antoaneta Dimitrova en haar collega’s, uit een reeks voordrachten van verschillende internationale onderzoekers.  Het thema is gebaseerd op het onderzoeksproject MAXCAP.

Europese uitbreiding

MAXCAP onderzocht de uitbreiding van de Europese Unie naar het oosten, en de veronderstelling dat de uitbreidingen de grenzen van de integratiecapaciteit van de Europese Unie zouden overschrijden. Het onderzoeksproject toonde aan dat dit niet het geval is. De resultaten zijn opvallend en druisen in tegen wat eurosceptici beweren.

Het MAXCAP onderzoek resulteerde in 35 ‘working papers’. De co-editors van het Special Issue selecteerden hieruit een aantal working papers  die ‘double blind’ gereviewed werden door drie reviewers. Na de review bleven de acht hoogwaardige artikelen over die samen het Special Issue ‘European Union Enlargement and Integration Capacity’ vormen. Hiervan zijn drie artikelen van de hand van Dimitrova, Kortenska en Toshkov.

Kroon

De onderzoeksresultaten van deze en andere onderzoekers worden door het Special Issue wijdverspreid onder zowel wetenschappers als de beleidsgemeenschap. De publicatie van de Special Issue is voor de betreffende onderzoekers van de Universiteit Leiden, en voor het onderzoeksproject een belangrijke kroon op het werk.

Meer lezen?