Leidse studenten winnen internationale codeerwedstrijd

Twee teams van Leidse studenten Wiskunde en Informatica wonnen vrijdag goud en brons bij een internationale programmeerwedstrijd met 605 deelnemers. Tweede Kamerlid en ICT-politicus van het Jaar Kees Verhoeven kwam langs om ze persoonlijk te feliciteren.

Europa, Johannesburg en Los Angeles

De programmeerwedstrijd werd gespeeld in 15 steden in heel Europa, in Johannesburg en in Los Angeles. In totaal namen 605 teams en inividuele spelers deel. De Universiteit Leiden organiseerde de Nederlandse locatie van de internationale wedstrijd in Wijnhaven, campus Den Haag. Ook studenten van de TU Delft en de Haagsche Hogeschool deden mee.

Hyperloop metro

Gedurende 4 uur moesten de deelnemers in totaal 8 levels vraagstukken oplossen. Het onderwerp, tot de start van de wedstrijd geheim, was het opzetten van een optimale reisplanning voor een Europese Hyperloop metro, een vacuümtrein. Nu nog fictie, maar door de huidige ontwikkelingen misschien op termijn wel realiteit.

Gezond verstand en computervaardigheden

Alleen de internationale nummer 1, team We’re having a field day van de Universiteit Leiden, en de nummer 2, een team uit Roemenië, sloten alle acht levels succesvol af. De nummer 3 van de internationale wedstrijd was het Leidse team Bij twijfel meer tuples. Onno Berrevoets van  We’re having a field day: ‘We zijn erg blij verrast. Omdat het ons niet lukte om alle opdrachten via programmeren op te lossen, hebben we een aantal dingen zelf berekend en handmatig ingevuld.’ Blijkbaar combineert de succesvolle coder gezond verstand met computervaardigheden.

Eerste-prijswinnaars Daan van Gent, Wessel van Woerden en Onno Berrevoets.

Spannende tak van sport

De codeerwedstrijd wordt al jaren georganiseerd door het Duitse bedrijf Catalysts, dat professionele hackers verhuurt aan bedrijven om hun systemen te testen. Altijd zijn het goed uitgewerkte opdrachten. In een eerdere editie moesten de deelnemers bijvoorbeeld een robot op Mars laten landen en metingen laten verrichten. De wedstrijd is dan ook een goede manier om studenten Wiskunde en Informatica te laten zien in welke spannende tak van sport ze na hun studie terecht kunnen komen.

Prijsuitreiking door Tweede Kamerlid

De Nederlandse winnaars kregen een programmeerbare drone, een gamecomputer en een programmeerbaar mini-computertje uit handen van Tweede Kamerlid en ICT-politicus van het Jaar Kees Verhoeven. Die kwam voor de gelegenheid graag naar Wijnhaven. ‘Zelf kan ik niet programmeren. Ik zie alleen wel het grote belang van jullie vaardigheden voor onze maatschappij. Daarom probeer ik dat bij mijn collega’s onder de aandacht te brengen.’