Regionale kinderrechten school in Jakarta, Indonesië

Deze week, van 23 – 27 januari, vindt de Regional School Frontiers of Children’s Rights in the ASEAN Region plaats, gehouden op de campus van Universitas Indonesia te Jakarta. Het is de eerste editie van een regionale kinderrechtenschool, die gemodelleerd is naar de sinds 2013 in Leiden gehouden internationale Frontiers of Children’s Rights Summer School.

Uiteraard is het programma aangepast aan de regionale situatie, en zijn zowel de sprekers als de deelnemers voornamelijk afkomstig uit de regio. Uit Leiden zijn Ton Liefaard, Julia Sloth-Nielsen en Jaap Doek als spreker aanwezig. De organisatie van de School is in handen van het Grotius Centre in Den Haag.

Voor de regionale editie van de kinderrechten school is samenwerking  gezocht met de Universitas Indonesia, Jakarta, en met Ateneo Human Rights Center, Manilla. Daarnaast wordt een aantal sessies verzorgd door partners zoals de Asia-Pacific Council for Juvenile Justice en Unicef Indonesia. Op deze wijze is een intensief en gevarieerd programma tot stand gekomen, dat 45 deelnemers uit 10 landen heeft aangetrokken. Naast een belangrijke groep ASEAN officials, zijn er ook vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties in ASEAN landen, Australië, Frankrijk, Zweden en Sri Lanka.

De week wordt op vrijdag feestelijk afgesloten met een lezing en de uitreiking van de certificaten in het Erasmushuis van de Nederlandse ambassade te Jakarta.

Indonesië is een van de focuslanden voor internationale samenwerking van de Universiteit Leiden, en de Regional School maakt deel uit van het Leiden Asia Year programma. Bij succesvolle evaluatie ligt het in de verwachting dat meer regionale edities volgen. Verzoeken daartoe zijn reeds ontvangen.